NIEUW-ZEELAND

DE GROTE REIS: KUALA LUMPUR, NEUW-ZEELAND-LANGKAWI IN 10 WEKEN. DEZE REIS IS GEMAAKT IN 2007.

4 december KUALA LUMPUR. We gaan op reis, 3 dagen Kuala Lumpur, dan door naar Nieuw-Zeeland. We gaan als afsluiter nog een weekje naar Langkawi.

Thuis om 7 uur 25 vertrokken en met de metro naar Schiedam, vandaar met de trein naar Leiden en dan overstappen op de trein naar Schiphol. 9 uur 30 waren we op Schiphol, we zijn gelijk gaan inchecken. Daarna naar de kroeg voor een bakje koffie en een kopje thee. Bij het inchecken waren de koffers toch aan de zware kant maar dat vond de stewardess niet erg. Maar toen ze zag dat we voor langere tijd naar Nieuw-Zeeland gingen moest gelijk de trolly op de weegschaal. En ja hoor die was te zwaar. Sjaak vroeg hoe gaan we dat oplossen. Je kunt er wat uithalen, was het antwoord. Dus wij de laptop eruit gehaald en toen was het goed. Na 10 meter hebben we hem er natuurlijk weer in gedaan. Zo zie ja maar hoe je iemand om de tuin kunt leiden. Het boorden ging op tijd maar we hebben een uur in het vliegtuig zitten wachten tot hij toetstemming kreeg dat we mochten vertrekken. Het was weer een lange zit maar we hadden er allebei geen last van. Een paar keer naar het toilet en een stukje lopen dan worden je benen niet zo stijf. Mieke d'r enkels zijn toch helemaal opgezet. Toen we aankwamen in KL stond er een medewerker van Mayflower op ons te wachten met een a4tje met onze naam erop. Met een uurtje bussen waren we in KL. Gelijk de kamer op, want die hadden voor een dag extra geboekt. Heerlijk een paar uur geslapen. 's Middags even een wandelingetje gemaakt en ja hoor het goot ineens van de regen. 's Avonds heerlijk Thais gegeten. Sjaak rundvlees op een hete plaat en Mieke chicken met cashewnoten en een kipsalade met koriander waar Sjaak niet zo goed tegen kan. Toen we terug liepen naar het hotel was het gelukkig droog. We waren weer redelijk vroeg terug op de kamer. Een beetje tv kijken en voor het eerst onderweg de laptop gebruiken voor dit reisverslag. Mieke is blij dat we gekozen hebben om hem toch mee te nemen.

6 december KUALA LUMPUR. Om twee uur, Mieke klaar wakker, na een heleboel heen en weer gedraai eindelijk het licht aan gedaan en een hele poos liggen lezen. Na een poos was ook Sjaak wakker. Na een beetje heen en weer geklets is Sjaak weer in slaap gevallen en Mieke is de hele nacht verder wakker gebleven. Die vond het om 7 uur welletjes en is vast gaan douchen. Daarna ontbijten en de stad in.

6 december KUALA LUMPUR. Iets later op de dag. Wat een weer, regen, regen, regen, de hele dag. We hebben nog een klein stukje gelopen en zijn gaan winkelen in overdekte winkelcentra. Ondanks het slecht weer hebben ons toch best vermaakt. Nog een stuk met de sky-trein geweest, dan zie je nog wat van de stad. In de namiddag een beetje op de kamer gerelaxt. 's Avonds heerlijk gegeten in ons hotel. Er was een buffet voor 50 ringgit wat ongeveer 11 euro is, het was voortreffelijk.

7 december KUALA LUMPUR. We ontvingen vannacht een sms-je van Frans en Cilla die wilde ons welkom heten in Auckland, maar daar zijn we nog niet. Ook ging er een brandalarm vannacht, wat vervolgens ook weer gelijk teniet werd gedaan om dat er niets aan de hand was. We waren natuurlijk wel gelijk wakker allebei. De firma Mayflower zou ons op de 8e komen afhalen om ons naar het vliegveld te brengen maar we moeten vanmiddag al opgehaald worden. We vliegen om 20.40 naar Auckland in Nieuw-Zeeland.

De verwarring zit in het aantal dagen dat het hotel voor ons geboekt is. Vier nachten en omdat we pas laat op de dag vertrekken naar Nieuw-Zeeland. En de eerste dag omdat we ‘s morgens vroeg al op de kamer konden. Tot zover de verwarring van de datum. Sjaak is voor de zekerheid nog even aan de balie gaan vragen welke datum het vandaag is. We worden vanmiddag om 17.15 opgehaald. Voor de tweede grote vlucht. Naar Nieuw-Zeeland. Nu worden we toch wel heel nieuwsgierig. Ook vandaag komt de regen weer met bakken de hemel uit. Met de taxi naar de Petrones Touwer gegaan om de toren te bezoeken. Maar we hoorden van taxichauffeur dat je 's morgens vroeg moet zijn want er worden maat 1700 kaarten per dag uitgegeven. Dus dat gaf voor ons om 11 uur geen goede hoop. En ja hoor alle kaartjes waren al vergeven. Alle shops langs gelopen, en dat zijn er wat hoor. En een bakje koffie bij starbuks met een appelsap voor Mieke.

Op de Jalang Bukit Bintang een biertje en springrolls, voor Sjaak een hotdog. Sjaak denkt dan o lekker een hotdog, maar die heeft een Nederlandse hotdog in zijn gedachten, hij komt altijd bedrogen uit. Om 3 uur waren we terug in de kamer, na en het en ander geregeld te hebben zijn we gezellig in de hal gaan zitten, Sjaak wordt altijd een beetje onrustig als we opgehaald moeten worden. De firma Mayflower had gezegd we komen jullie de 8e ophalen maar dat was niet goed, want we hadden de kamer wel t/m de 8e maar, we moesten de 7e vertrekken om onze vlucht naar Auckland te halen. Maar die hebben we gebeld dat het 's middags de 7e moest worden. Nou dat zou voor elkaar komen werd ons beloofd. Dat was ook zo, ze waren alleen een beetje laat door het drukke verkeer. Dus, de chauffeur wilde wel gas geven, maar daar was het toch veel te druk voor. Maar alles kwam goed, we konden op tijd vertrekken en we hadden nog tijd genoeg over om gezellig wat te drinken op de mooie luchthaven van Kuala Lumpur.

8 december 18.00 AUCKLAND. We gingen met een kleine vertragen weg maar dat hebben we ruimschoots in gehaald onderweg. De vlucht duurde 9 uur en 45 min. Het zitten in het vliegtuig al die tijd ging ons goed af. Een beetje lezen, film kijken en muziek luisteren. Sjaak heeft nog een tukje gedaan, Mieke is heel de nacht wakker gebleven. Eten en drinken gaar natuurlijk ook gewoond door. Mieke zei "er is geen toetje", maar dat was mis, we kregen een mini magnum als toetje. Even voor de landing kregen we een informatiefilm over Nieuw-Zeeland. Wat wel en niet mag, nou je mag niet zo veel. Zeker geen dingen, zoals, veren en andere aardse goederen wat van het land komt. Na de landing ging het heel snel, ze houden hier wel van opschieten hoor. De koffers kwamen al van de band toen we er aan kwamen lopen. Nadat de honden alles hadden besnuffeld mochten we door. We hebben wel verteld dat we snoepjes en drop bij ons hadden, maar dat was geen punt.

Buiten bij de terminal zijn we naar de bushalte gelopen en daar heeft Sjaak twee kaartjes uitgetrokken en na 3 minuten kwam de buschauffeur er aan, die zij tegen de andere mensen die ook nog in de rij stonden, "je kunt bij mij ook kaartjes kopen". Hij vertelde dat hij alle haltes af zou roepen. Hij gaf gas en we vertrokken, met vallende bagage. Ongeveer na een half uurtje waren we bij het Sky City hotel. Een zeer modern complex met van alles en nog wat. 7 restaurants, een casino, spa en zwembad. Na een heerlijke douche zijn we een beetje slaapwandelend naar de haven gelopen wat niet ver is, ongeveer een kwartiertje. Hebben wat gedronken bij een Mexicaanse tent met wat nachos. Sjaak heeft later bij Subway een broodje tonijn gehaald, die zijn zo groot dat we er samen van gegeten hebben. Om 8 uur ging het licht voor deze dag helemaal uit.

9 december AUCKLAND. Heerlijk geslapen Mieke werd om 1.30 wakker en heeft wel ruim een uur wakker gelegen. Maar toch weer in slaap gesukkeld. Lekker geslapen tot 7 uur. Vroeg ontbeten en een kaartje gekocht voor de Sky Tower. De lift gaat als een speer, je bent er zo. Eerst koffie gedronken en een sapje. Met de gratis citybus een rondje gereden, maar dat was wel een erg klein rondje. Nog een leuke foto gemaakt met de kerstman, eventueel om naar de familie en vrienden te sturen. Verder gewinkeld in Queensstreet wat erg gezellig is. Als lunch hebben een lamb kebab gegeten, wat erg lekker. Het regende weer van tijd tot tijd. In een leuke oud Belgische kroeg wat gedronken en een leuk gesprek gehad met een Zweedse en een Kiwi. Zij gaven ons nog wat tips om te doen. Iedereen is wel erg vriendelijk voor je. Nog een poosje terug naar de kamer gegaan en een beetje gerelaxt. Om 7 uur zijn we naar de haven gewandeld om een leuk restaurant op te zoeken. We hebben gekozen Y.nose. het zag er gezellig uit. Goed uit de wind, het is 's avonds niet meer zo warm. Eerst allebei een heerlijke wijn gedronken. Sjaak heeft gekozen voor een steak, en Mieke voor zalm ( hoe kan het anders). Het was allebei erg goed. Om 10 uur teruggewandeld, Sjaak heeft nog even de kamera gehaald om te Sky-Tower te kunnen fotograferen. Nog een wijntje als afsluiter in het hotel gedronken. Mieke viel weer om van de slaap. In slaap gevallen tot 3 uur 15, en allebei klaar wakker. Sjaak heeft nog kopje thee gezet, en een beetje gelezen. Daarna is Sjaak weer in slaap gevallen. Mieke is de hele nacht wakker gebleven. De jetlag is nog niet helemaal over hoor.

10 december PAIHA. Het regent al weer, of zoals je wilt nog steeds. Om 9.30 zijn we opgepikt door Nation Wide. De verhuurder van de auto. Vervolgens de hele dag in de regen gereden naar Paiha. Onder weg nog een koffiestop gedaan en een lunchstop gedaan. De landschappen onderweg zijn soms heel apart. Met erg veel grote Koningsvarens, en bomen waar het mos welig op tiert. Om 4 uur aangekomen bij ons hotel, ingecheckt. Sjaak vond het leuk om een upgrade te nemen voor de hotelkamer, hij is schitterend. Even later zijn we het dorp ingelopen voor een biertje en een wijntje. Het is een klein toeristisch gehucht, wel gezellig als het droog is. Vanavond eten we in het hotel. Het eten is erg lekker, maar de sfeer is niet zo geweldig. Om 22.30 naar bed gegaan lekker geslapen tot 2.30 Sjaak werd ook wakker van het hoesten en het snuiten van Mieke d'r neus. Maar gelukkig is Sjaak weer snel in slaap gevallen. Mieke heeft nog wel een uurtje wakker gelegen, maar is uiteindelijk ook in slaap gevallen. Tot 5 uur.

11 december PAIHA . Om 5 uur 45 liep de wekker af, maar Mieke lag toch al te lezen, dus die heeft de wekker alvast uitgezet. Om 6.30 konden we al ontbijten. Om 7.15 worden we opgehaald door de firma Fullers voor een trip naar Cape Reina met een rit over de Nigte mile beach.

12 december PAIHA. Gisteravond geen fut meer voor het verslag, vandaar dat we het nu maar doen, aan het begin van een nieuwe dag. We zijn op tijd opgehaald, en na nog een paar stops gingen we op weg naar Cape Reina. David de chauffeur reed met een goed gangetje. De omgeving waar we doorheen rijden is zeer afwisselend. Lage begroeiing, hoge begroeiing. Palmen, eucalyptus, kauribomen, loofbomen, naaldbomen, en een paar bloeiende planten en natuurlijk ontzettend veel varens. Van heel klein tot zeer groot. Prachtig om te zien. De varen is de nationale plant. Het varenblad wordt in veel logo's gebruikt. De eerste stop was in een regenwoud, waar we naar de kauribomen gingen kijken daar hebben we een kwartiertje gelopen over aangelegde plankieren. Het woud is prachtig we kwamen de groep van Sawadee tegen die bij ons in het vliegtuig zat, van Kuala Lumpur naar Auckland. Weer in de bus en scheuren maar. Met zijn allen thee en koffie gedronken. Met een scone erbij. Later een lunchstop, die was niet zo geweldig. Maar ja dat hoort erbij. Het gebied wordt steeds onherbergzamer. Er woont hier haast niemand meer. Bij de vuurtoren een lekker stuk gelopen in de wind, en die ging goed te keer. Het is heerlijk om even de benen te kunnen strekken.

De klapper van de dag was wel het sandborden en het rijden over de Nine Tien Mile Beach. Ook zijn we nog gestopt op het strand Sjaak heeft even pootje gebaad. Om 6 uur waren we weer thuis. Even gerelaxt en daarna naar het dorp voor een warme hap. We hebben gegeten bij een Zwitserse tent. Erg lekker. Sjaak heeft Wienerznitzel gegeten en Mieke snapper. Een Griekse salade vooraf. Nog een wijntje in de kroeg aan het water en weer naar bed, alweer een beetje gesloopt, het was een lange dag. Met de verkoudheid van Mieke schiet ook niet erg op.

12 december PAIHA. Daar zijn we weer. We gaan hier verder met het verslag. Vanmorgen heel rustig aan gedaan we hebben helemaal geen haast. Heerlijk ontbeten, daarna zijn we met de ferry Naar Russell gegaan. Het water was al een beetje rustiger dan de laatste twee dagen. Onverwacht is Russell toch een leuk klein plaatsje. Er staan een paar prachtige oude Engelse villa's en de sfeer is er erg relaxt. Op ons gemak wat rondgelopen en koffie en thee gedronken. Om ongeveer 1 uur hebben we de boot terug genomen. Zit er een Nederlands gezin met drie meiden op. Zegt die vrouw tegen haar man "oh heerlijk hè die zon". En Mieke reageert met "lekker he zo'n zonnetje, zegt die vrouw "o ook al Nederlanders", net of wij hier niet mogen komen. Nog even gezellig zitten kletsen met die mensen. In Paiha een Caesar salade gedeeld en een heerlijk broodje samen gedeeld. Erg lekker. Na de lunch de auto opgehaald en op weg naar het traitie house. In Waitangi. De omgeving is hier werkelijk schitterend. Het gebouwtje waar de overdracht getekend is, is niet zo bijzonder. Het leuke hier is wel de omgeving en de 25 meter lange oorlogskano en het Treaitihouse zelf.

Het is voor het eerst vandaag dat we aan de kust ook wat verder weg kunnen kijken. De eilanden die in de bay liggen komen steeds beter in het zicht. Terug in ons eigen dorp een wijntje gedronken in onze eigen kroeg aan het water. De was die gister in de namiddag gedaan was en die heel de dag buiten heeft gedroogd. Hebben we kunnen strijken, maar alles was nog niet helemaal droog. Kunnen we weer opnieuw beginnen met vuil maken. Vanavond heerlijk gegeten in de kroeg aan het water. Sjaak een heerlijke biefstuk met aardappelpuree, en Mieke een varkens karbonaadje met een waldorf salade. Na het eten naar huis gegaan en dit verhaal gemaakt, Sjaak zit de route voor morgen te bekijken.

13 December COROMANDEL PENISULA PUIANU LODGE. Zomaar een dag. Vroeg ontbijtje. 8.15 vertrek, we hebben een flink eind te rijden vandaag. We gaan van De Bay of Islands naar Coromandel. Dat is ongeveer. 450 km. Met deze wegen duurt dat wel een aantal uren. De wegen zijn goed, maar er zitten erg veel bergweggetjes in dus dat duurt gewoon een stuk langer dan we in Nederland gewend zijn. Het is prachtig weer vandaag, dus dat zit erg mee. De wereld ziet er heel anders uit als de zon schijnt. Zitten we lekker te rijden en ineens een klein stiertje op de weg, die ook nog op de auto afkomt, Sjaak toetert hard en hij schrikt gelukkig, en gaat er vandoor. De eerste stop was een koffie stop in een heel klein kustplaatsje. De tweede stop was bij de Kauribomen, die zijn echt heel geweldig. Ongeveer 60 meter hoog en een omvang van 34 meter, dus een erg grote gigant. Daar hebben we een leuke wandeling door het woud gemaakt. Ze zijn zo apart, met een beetje fantasie, zie je Gandalf eruit opstijgen. De route door het Kauri Forest is werkelijk heel erg mooi, de combinatie tussen de erg grote bomen en de varens is heel erg apart. De wegen zijn erg goed, maar het slingert heel erg af en toe. De rijksweg door de stad Auckland is wel heel apart, zo ligt de stad aan je voeten. We hebben ongeveer halverwege in het dorp Wellsford geluncht. Sjaak een soort Grieks gerecht met spinazie en Mieke een kebab met kip. Daarna is het nog een flink stuk, dus verder maar weer. Het is onderweg alleen maar genieten, na iedere bocht die je neemt is het uitzicht weer anders. Je komt ogen tekort. In de namiddag komen we aan in Coramandel, waar Sjaak vraagt aan een politieagent (het informatie centrum is inmiddels dicht) waar ons hotel is. "Oh" zegt die agent, jullie zijn helemaal verkeerd. Jullie moeten in Pauania Beach zijn, aan de kust helemaal aan de andere kant van de Coromandel Penisula.

We bellen gelijk het hotel om te melden dat we wat later aankomen, helemaal geen punt was het antwoord, ik ben heel de avond hier aanwezig. Daar zijn we lekker mee zeg, moeten we nog een 120 km, ongeveer zo'n twee uur rijden, en we hadden al ongeveer 500 km gereden. We waren het dus wel een beetje zat. Het blijkt dat er al meer gasten verkeerd gereden zijn. De plaatselijke reisagent geeft aan Nederland het verkeerde adres door. We zijn om 20.30 op de plaats van bestemming. Dus deze reisdag is wel een beetje te lang geweest. Als je om 8.15 vertrokken bent. De rit ernaar toe is absoluut geweldig, maar, te lang is te lang. De accommodatie die we hier hebben is erg leuk. Het is een soort vakantiepark. Huisjes met een zeer complete inrichting. En zeer grote luxe villa's. We hebben bij de enige eetcafé in het dorp een nogal gore pizza gegeten. En zijn daarna gelijk ons bed ingerold. Het is zeker geen klaagzang, het was ondanks wat tegenslag een geweldige dag.

14 december PAUANI. Een heerlijke relax dag. Vandaag hebben we uitgeslapen tot 06.30, Mieke was klaar wakker. Een poos later, samen naar de bakker gelopen en wat broodjes gekocht. Na het ontbijt een heerlijke wandeling gemaakt in het dorp en langs de Pacific. In het dorpscentrum koffie gedronken met een stukje sinaasappel cake. We hebben ook nog even lekker gezwommen. Sjaak heeft een uurtje in de zon gelegen, heeft zich ingesmeerd met factor 30, dus dat kan geen kwaad. Onder het wandelen zijn we weer een beetje verbrand. De zon is hier ontzettend scherp. Dus je moet heel goed uitkijken. We hebben bij Barry een boottocht voor morgen geboekt. In een plaatsje ongeveer 80 km verderop. Dus dat moeten we morgenvroeg gaan rijden.

's Middags met de auto naar een plaatsje 24 km verderop gegaan om even wat te drinken. Op de terugweg zijn we bij een zeer mooi hotel een stukje verderop in ons dorp, een tafeltje gaan reserveren om vanavond te gaan eten. Daarna in ons huisje, een dag verslag over zitten schrijven om naar de familie en vrienden te sturen. Daar zijn we aardig poosje mee zoet geweest. E moesten ons nog een beetje haasten om op tijd in het hotel te zijn voor het diner. Het diner in het hotel was erg goed, en de sfeer was prima. In het pikken donker de berg af gereden om weer naar onze hut te gaan. Op tijd naar bed, we vallen nog steeds 's avonds gewoon.

15 december PAUANI. Vandaag zijn we de boottocht gaan doen. Weer vroeg wakker ruim voor de wekker. Lekker ontbijtje gemaakt samen. Om 8.45 gaan rijden naar Waitangi waar we met de boot gaan varen, naar Kathedraal cove. Toen we in het dorp aankwamen en we gingen informeren bij het visitorscenter zeiden ze daar al dat er niet gevaren werd door Dan. Een van de dames ging gelijk de firma bellen om te horen hoe het zat. En gelijk kwam Dan eraan, en vertelde dat het niet zo helder was vandaag, omdat het een paar dagen terug heel erg slecht weer geweest is. De zee wordt dan helemaal opgestuwd. En is dus niet helder, wat het zo mooi maakt, hier in de omgeving. We hebben een heel leuke tocht gemaakt met een collega van Dan die een andere boot heeft. Een aardige kerel die onderweg het een en ander vertelt. Hij stopt zo af en toe en verteld dan een of andere legende. Op de terugweg gaf hij ineens aan, "ik zie dolfijnen". Nou dat waren er wel heel erg veel. Af en toe komen ze heel dicht bij de boot, je weet niet wat je ziet. Maar het fotograferen van die beesten valt helemaal niet mee. Achteraf heeft Mieke er toch nog een paar goed op de foto gekregen. Op ons bootje zaten nog 3 Nederlanders die aan hun laatste week bezig waren.

Na de boottocht naar een leuk tentje gezocht voor een kopje koffie en een broodje. Mieke een sandwich en Sjaak een tosti. Onderweg terug naar ons dorp nog even gestopt bij Hot Water Beach. Maar daar was helemaal niets te beleven. Vanavond hebben we pasta gegeten door Mieke klaar gemaakt in ons eigen huisje, en Sjaak heeft de boel afgewassen, en zit nu even naar de tv te kijken. Morgen gaan we weer verder, we gaan naar Rotaruoa

16 december ROTORUA. Vanmorgen om 08.30 vertrokken voor de rit naar Rotorua de afstand is niet zo groot vandaag dus we kunnen het rustig aan doen. De rit is weer erg mooi, in het eerste dorp waar we stopten was niets open. Het is zondag en overal is het uitgestorven. In Taurangu zijn we gestopt voor de lunch daar was het heel erg gezellig. Een standplaats met een prachtige zee. En een zeer leuke winkelstraat. Nog even op een camping gaan kijken, maar het gaat hetzelfde als in Europa. Dit is een plaatsje waar je zo drie en vier dagen kunt blijven. Maar ja de hotels op het Noorder-eiland zijn geboekt, dus we moeten door. Ook is het weer hier aan de kust heerlijk, alle bewolking trekt het binnenland in, en daar moeten wij juist heen. Onderweg af en toe een paar spatjes regen voor de rest veel bewolking, de temperatuur is wel erg lekker, het is zeker 22 of 23 graden. Het laatste stuk ging weer door een prachtig woud. Onderweg kwam de zwavellucht je al te gemoed. Het stinkt als de pest. Hoe dichter je bij Rotorua komt hoe erger het wordt.

Het Princess Gate Hotel is 110 jaar oud en erg Engels. Vanavond zijn we naar een Maori avond geweest. Het was erg leuk om te zien hoe hun cultuur bewaard blijft. Er was wat zang en dans en een uitleg over de tatoeages die ze dragen. Het eten is in de grond gaar gemaakt in de kokend hete grond duurt dat toch nog een paar uur. Mieke heeft veel gefotografeerd prachtige mooie koppen. Nog een wijntje in de bar gedronken Sjaak had en lekkere en Mieke vond er niks aan, te sterk naar haar zin. Daarna zijn we weer ons bed in gerold.

17 december ROTORUA. Om 8 uur wakker geworden even voor de wekker, het is de eerste keer dat we zo lang geslapen hebben. Zo komen we aardig in ons ritme. We zijn een rit gaan maken rond het Roturua-meer erg leuk om te doen. We zijn langs het blauwe groene meer gekomen en het Karawaka-meer gereden. Een prachtige rit. De omgeving is weer erg mooi, het word een beetje saai, maar het is echt waar. Vervolgens zijn we gestopt in een termaal gebied genaamd "Hells Gate". Waar we gewandeld hebben over de kokend hete grond. Het blaast en borrelt dat het een lieve lust is. Het is prachtig om te zien. Wij als Europeanen kennen zulke gebieden helemaal niet. Dus kijken we onze ogen uit.

Even een beetje opscheppen over ons zelf, Sjaak rijdt geweldig en Mieke leest de kaart heel goed. Dus zo komen we overal waar we wezen willen. In een simpel tentje een sandwich gegeten, die erg lekker was. Daarna in het hotel ons badgoed opgehaald en naar de Polynasian-Spa gegaan om lekker in het hete termale water te liggen. Wat is dat lekker zeg, het lijkt de sauna wel thuis. We zijn er zeker 2 ½ uur geweest en hebben erg genoten. De baden waren allemaal buiten, aan het meer, dus het uitzicht over het Roturua-meer was geweldig. Er huisde een hele kolonie meeuwen, naast de spa, het was daarom een geschreeuw van belang. Af en toe kwam de zon door, dan was het uitzicht helemaal geweldig. In de verte was zelfs het grote meer aan het stomen, kun je nagaan hoe heet dat allemaal is. Hier in de omgeving van het hotel, zijn huisjes met tuintjes waar de stoom tussen het tegelpad uitkomt. Heel apart allemaal. Na een relax pauze in het hotel zijn we naar de Italiaan gegaan. Sjaak heef Lasagna gegeten en Mieke Spagettie San Remo, met becon, kip en advocado.

18 december TAUPO. Wat een dag weer. Je valt hier echt van de ene verbazing in de andere. Vroeg vertrokken omdat we de Lady Knox willen zien spuiten om 10.15. Dat wordt iedere dag gedaan om moeder natuur een beetje te helpen. Met 3 ons waspoeder wordt de oppervlakte van het kraterwater verdund en gaat hij binnen een paar minuten spuiten. Hoe lang de geiser spuit hangt af van de hoeveelheid water in de krater. Dat varieert natuurlijk bij veel of weinig regenval. Leuk om te zien maar wij vonden het niet spectaculair. Na de geiser hebben we eerst koffie en thee gedronken met een scone erbij, erg lekker. Sjaak heeft in de winkel annex ticketbalie nog een rood met zwart jack gekocht, dat je aan allebei de kanten kunt dragen. Sjaak heeft eerst het nieuwe jack naar de auto gebracht, anders moest hij er natuurlijk al die tijd mee lopen. Daarna zijn we aan de rondwandeling begonnen. Af en toe begon het te regenen. Sjaak weer terug naar de auto om de regenjacks te halen. Een goede oefening hoor Sjaak.

Er stond voor de wandeling ongeveer 75 minuten en wij hebben er 150 minuten over gedaan dat komt er van als je overal je ogen uit staat te kijken, het is haast niet te bevatten wat je allemaal ziet. De Champagnepoel is wel het mooiste gedeelte volgens ons. Maar de andere poelen van gif groen en blauw en grijs zijn zeker even mooi. En de verschillende modderpoelen natuurlijk. De geluiden zijn ook leuk, alles borrelt en blaast dat het een lieve lust is. Het wandelen in zo'n gebied is ondanks dat het af en geregend heeft heerlijk om te doen. Na de wandeling hebben we op het park een lekkere lunch gekocht en zijn vervolgens doorgereden naar ons volgende hotel. Nou op zich is dat ook weer een hele belevenis. Het is een privé villa met twee te huren lodges.

We hebben een kamer, badkamer, kleedkamer. Dat is begane grond, dan hebben we op de eerste etage, een living die zo groot is als onze hele flat. Met een buiten terras met een wirlpoul waar je allemaal gebruik van kunt maken. Ook hebben we met onze buurkamer een soort keuken die helemaal ingericht is met een zeer goed gevulde koelkast, waar we zo gebruik van kunnen maken. Je pakt maar waar je trek in hebt zegt onze gastvrouw. We zitten nu even lekker en gezellig op onze kamer van het uitzicht te genieten, je kijkt vanaf ons bed zo het meer op en naar het plaatsje Taupo. Geweldig. Terwijl ik nu even zit te tikken geven ze op tv. net de weersverwachting door voor de regio Taupo net als altijd in Nederland regen. Lekker hoor. We zijn even naar de huiskamer gegaan om te internetten en daar even te relaxen. Kwam onze gastvrouw vragen wat we wilden drinken. Zijn we daar ontvangen of we al jaren vrienden waren. Met een wijntje en heerlijke crackers, verschillende kazen, zalm en nog een lekker prutje, heerlijk. Maar na een poosje wordt het toch wel moeilijk om in het Engels te converseren. Later kwam ook haar man erbij. Hij is een kiwi en zij komt uit Texas.

We zijn in het de plaats Taupo gaan eten op aanraden van onze gastvrouw. Bij het restaurant On Tab, een steakhouse, we hebben er erg lekker gegeten met een heerlijk wit wijntje. Het terug vinden van onze accommodatie viel even niet mee. Sjaak heeft dan al gauw van we gaan verkeerd ik weet het niet meer, en Mieke zegt dan rustig we moeten even goed kijken waar we zijn. Onder een lantarenpaal kunnen we het kaartje van het informatiecenter wel goed lezen en in de auto niet. Het lettertype is ook ontzettend klein. Maar als je rustig blijft komt het altijd goed, volgens Mieke. Sjaak had het zonder Mieke zeker niet gevonden. Het is nu 22.00 uur en we sluiten af voor vandaag.

19 december TAUPO. Wat een regen weer, het is vandaag heel erg nat geweest. Mieke was vannacht een keer wakker geworden en heeft alleen haar hoofd opgetild om naar buiten te kijken, zo over het meer. Het was nog donker dus gauw omdraaien en verder slapen. Om 7 uur waren we allebei klaar wakker. Dus onder de douche. Om 8.30 ontbeten bij onze gastvrouw Becky. Het ontbijt is erg goed verzorgd. Je kon ook van alles laten bakken, eitje, bacon, worstjes. Mieke heeft lekker yoghurt gegeten met erg lekker vers fruit erin. Na het ontbijt zijn we op pad gegaan ondanks het regenachtige weer. De eerste stop was Haku Falls, daar hebben we nog een klein beetje droog kunnen wandelen. De waterval zelf was wel mooi. Het was prachtig helder water. De stroming ging enorm snel. Daarna zijn we naar de kraters van de maan gegaan, maar daar kwam de regen met bakken de lucht uit, die hebben maar geskipt. Later in Taupo koffie gedronken. We hebben in Taupo een beetje lopen shoppen. We hebben een wijntje en een biertje gedronken, Sjaak bestelt voor Mieke een rode wijn. Die kon hij dus zelf opdrinken. Mieke drinkt alleen rosé of witte wijn. De inhaal. Bij de bakker een broodje gekocht. En bij woolworth een pakje kaas en in de auto later zitten picknicken. Later zijn we naar de Hot Springs van Taupo gegaan waar we weer lekker in een hottop hebben zitten bubbelen. Er waren hier ook verschillende baden met verschillende temperaturen. Erg lekker om te doen. We zijn er zeker twee uur geweest. Ondanks het klote weer toch nog een leuke dag, je denkt bij je zelf hoe is dat mogelijk. Maar als je in water zit wat 39?° en het regent keihard maakt dat niets uit. Het is heerlijk in het warme water. Later thuis met Becky en Ron nog een wijntje gedronken. We hebben 's avonds lekker gegeten in Taupo, Mieke een lauwwarme kipsalade, en Sjaak een maissoep met uien, en een sirloine steak. Allebei erg lekker. Voor Mieke hadden ze hier een heerlijk rosétje. Erg goed oor de maagklachten. Vandaag nog een nieuwe doses gekocht voor de maagklachten. De malox die we thuis gebruiken zijn haast op. Om 10.00 thuis in bed gedoken en de tv aangezet. Tot morgen.

20 december TONGARIRO CHATEAU. Vanmorgen weer om 8.30 het ontbijtje bij Becky genoten en daarna op weg naar het Chateau voor de volgende overnachting. Sjaak staat nu een foto te nemen terwijl ik aan het tikken ben. De rit onderweg is weer heel mooi. Met af en toe regen en een zonnestraal. Ergens onderweg koffie gedronken in een heel klein plaatsje met een armoedig winkelcentrum. Ook waren er hier heel veel Maoris veel meer dan elders in het land. Ze zien er ook goed armoedig uit. Sjaak lette gelijk wat beter op onze rugzak. In het dorp ook de lunch gekocht voor onderweg.

We wilden een twee uur durende wandeling doen om een meertje heen. Maar dat viel nogal in het water, door de flinke regenval op dat moment. En Mieke d'r klimwerk is helemaal niet goed. Na de wandeling hebben we lekker de broodjes opgegeten met ham en kaas. Daarna zijn we op ons gemak richting Chateau gereden dat overal aangegeven staat. En het klaarde onderweg helemaal op. Opeens zagen we een geweldige berg, met op de toppen nog sneeuw, geweldig om te zien. De omgeving is nu erg overweldigend. Er zijn geen worden te vinden om uit te leggen wat je allemaal om heen ziet. Rond 2 uur ingecheckt in het Chateau hotel. De kamer is erg goed, alleen Sjaak dacht ik doe gelijk de belangrijke dingen in de kluis en ja hoor, niet goed de beschrijving gelezen en het ding natuurlijk op slot. Dus Sjaak naar de receptie en een vent gehaald die dat ding weer voor ons open kon doen. Nog een stukje met de auto omhoog gereden, we wilde daar de stoeltjes lift nemen, maar die ging niet meer omhoog, we konden niet meer mee. Jammer maar ja niets aan te doen. Daar een colaatje gedronken en vervolgens weer naar het hotel voor een wijntje. We gaan ons nu opknappen en gaan lekker uitgebreid dineren in deze toch wel chique tent.

21 december NAPIER. Even het laatste deel van gisteren bij werken. Het diner voor twee was erg geslaagd. Vooraf had Sjaak een had garnalen met een dun laagje tempura en Mieke een erg lekkere carpaccio met bietjes salade. Mieke heeft zalm gegeten met een soort Thaise bouillon, en Sjaak heeft varkenshaas met bacon gorconzolasaus. Van allebei was het erg lekker, de wijn de we erg bij dronken was echt geweldig. In de lounge nog een laatste wijntje gedronken, met het genot van de muziek die de pianist speelde.

8.45 Ontbijt in het chateau. Het ontbijt was erg lekker, je kon met een bon zelf aan geven wat gebruikt had. Dus een kwestie van vertrouwen. We zijn om 9.30 uit gecheckt en weer op pad gegaan. De omgeving is prachtig we moeten terug over de weg waar we ook op de heenweg over gekomen zijn. Maar dat is helemaal geen straf. De kortste route is weer via Taupo. Het ging goed vandaag met de rit, het schoot goed op. In Taupo hebben we koffie gedronken met een muffin erbij.

Om 15.15 waren we in Napier, op weg naar de het informatiecentrum zag Mieke ineens dat we op de goede weg stonden waar we moesten zijn. Maar we zijn eerst even wat gaan eten en drinken voor de lunch. Toen we bij het B&B aankwamen hing erg een groot boord op de buitendeur dat Gerard er niet was en dat je hem gratis kon bellen als je er was. Die is goed makkelijk, hij gaat gewoon weg als er gasten verwacht worden. We zijn terug gegaan naar het Informatiecentrum en hebben een van de dames die daar werkt laten bellen. Nou hij zou er zo aankomen hoor. Dus wij staan wachten voor het informatiecentrum maar geen Gerard, blijkt dat die dame en Gerard elkaar verkeerd begrepen hadden. Dus wij weer terug gelopen naar Mon Logis klinkt erg Frans, nou dat klopt natuurlijk ook, Gerard is een echte Fransman. Hij komt uit Bezier in de Langedoc.

Hij is erg makkelijk en vertelt wat je allemaal hier kunt doen en pakken uit de huiskamer. Toen we gesetteld waren hebben we eerst een wasje gedaan, wat hard nodig was. het waait hier flink aan de oceaan, dus dat is heel snel droog. Het is nu erg zonnig, maar de wind is erg fris. In de namiddag zijn we weer Napier ingegaan maar het was nu erg stil, dus ook niet meer zo gezellig als vanmiddag. We hebben even moeten zoeken naar een leuke locatie om wat te drinken, we zijn wel een paar Irisch pub tegen gekomen maar daar stonden, flink wat dronken gasten te lallen. Nou dat is dus niets voor ons. Even later toch natuurlijk wat gevonden. Eerst een wijntje en een biertje en later hebben we besloten om hier ook maar te eten. We hadden al een paar keer tegen elkaar gezegd we gaan een Fisch en Chips eten en dat hebben we dan ook maar besteld. Het leukste voor Sjaak komt nog toen hij ging afrekenen bleek dat hij van 100 dollar terug kreeg, terwijl hij met 50 betaald heeft. Dat was lekker gratis eten en drinken. We zitten nu op de kamer met een kopje thee wat we uit de huiskamer gehaald hebben. Zit allemaal bij de prijs inbegrepen. Mieke heeft vanmiddag eindelijk een marker gekocht en gaat nu de route die we gereden hebben in kleuren.

22 december 2e DAG NAPIER. Om 7.45 opgestaan. Het weer is een beetje bewolkt maar het ziet er goed uit. Nadat we hebben gedoucht stond er om half negen een uitgebreid ontbijt klaar. Heerlijk warm brood, croissants vers fruit en voor Mieke natuurlijk yoghurt en thee niet te vergeten. Na het ontbijt hebben we een wandeling in het dorp gemaakt onder begeleiding van een gids. De wandeling was interessant omdat zij ons langs de belangrijkste Art-Deco gebouwen voerde.

Die wandeling duurde alles bij elkaar ongeveer anderhalf uur. Daarna hebben we bij de beste koffiezaak van Nieuw-Zeeland een long black gedronken en zijn we teruggelopen naar ons hotel om de auto te halen omdat wij een toertje gingen maken naar een beroemd uitkijkpunt genaamd Mount Piek Om daar te komen ga je door een heel mooi gebied met allemaal wijnbouwers. Het lijkt net of je door het Franse wijngebied rijdt. De ene wijnvilla is nog mooier dan de andere. Uiteindelijk na een mooie rit zijn we op het point of view aangekomen. Nou Gerard had niets teveel gezegd "hij had ons deze rit aanbevolen". Het uitzicht was adembenemend. In de verte zag je de stad Napier liggen Je keek zo het land van de Lord of the Rings in. Op de terugweg zijn we nog even wezen shoppen en een biertje voor Sjaak en een wijntje wezen drinken in Hastings een behoorlijke stad maar er waren al een hoop winkels dicht omdat de winkels op zaterdag vroeg sluiten. Na de borrel zijn we teruggegaan naar Napier waar we onze auto om kwart voor 5 weer parkeerde. Vervolgens zijn we naar onze derde spa tijdens deze reis gegaan om lekker in het hete water de vermoeienissen van deze mooie dag weg te spoelen. We zijn daar ongeveer 2 uur gebleven en we zijn ook nog lekker even in de sauna geweest.

Dat gaat iets anders dan bij ons. Je moet daar n.l. je zwemkleding aanhouden maar desondanks wel lekker. Om kwart voor 7 hebben we ons aangekleed en hebben we de auto thuis gebracht dat moest wel want we mochten maar 2 uur parkeren en de parkeerpenose is heel streng hier dus op tijd wegwezen. Thuisgekomen hebben we ons verkleed voor het diner. Gisteren zagen we een leuk restaurant en we zijn daar vandaag gaan eten. Het leek van buiten een beetje chique restaurant maar van binnen was het een soort Betty Beer. Er kwam een knul naar ons toe die zij "my name is Chris, and i am your host for tonight". En vervolgens vroeg hij wat we wilden drinken. Nou ik een rode en een witte wijn besteld komt hij terug met 2 rode. Bleek dat ik verkeerd had besteld. Maar gelukkig ruilde hij er een om voor een witte. Toen kwam Lindsey om te vragen wat we wilden eten. Eerst een praatje met ons hoe het gaat dan of we het naar ons zin hebben en vervolgens wat we willen eten. Mieke bestelde een Cesar salade en dat was er wel een hoor. Op z'n Amerikaans alles groot en veel en Sjaak had een Sirloin steak besteld ook die was groot, zag er goed uit en was erg lekker alleen veel te veel. Daarna een long black besteld en afgesloten met een laatste wijntje. Daarna om ongeveer 11 uur naar ons hotel gewandeld om nog even op bed te lezen en tevreden en voldaan in slaap te sukkelen.

23 december WELLINGTON. Om 8.30 voor de tweede keer een heerlijk ontbijtje van Gerard en Jenny in de Gesthouse Mon Logis. Om 9.30 waren we klaar voor vertrek, eerst even in de telefooncel gebeld naar Frans en Cilla, maar die waren niet thuis. Toen Gerrie en Gert even gesproken, die vond het wel wat dat ik belde. Je staat er van versteld dat je elkaar zo goed kunt verstaan, het is ongeveer 18.000 KM ver. Het lijkt wel of ze om de hoek staan.

Daarna op weg naar Wellington voor ons laatste verblijf op het Noorder-eiland. Het rijden ging weer erg goed, het is mooi weer en we zijn in een prachtige omgeving. Op een paar kleine stukken na is het nogal vlak vandaag, dus dat schiet lekker op. Koffie gedronken in een klein plaatsje. Daar hebben we gelijk wat voor de lunch mee genomen. Later onderweg kwamen we bij een soort natuurcentrum, waar we onze benen nog even gestrekt hebben. En daarna hebben we een lekker broodje kaas gemaakt.

Na de lunch was het nog ongeveer 130 KM dus we schoten al aardig op. Bij Wellington aangekomen had Mieke alvast op de voucher van het hotel gekeken waar we moesten zijn en met de Hema gids die we hebben gekregen van Boomerangreizen, konden we ongeveer zien waar we de grote weg afmoesten. Mieke zag op de borden wijknamen en we gingen er af en we stonden precies voor het hotel. Dat gebeurd je natuurlijk nooit meer. We hebben gelijk ingecheckt en de auto is door een of andere belboy weg gezet. We hebben nu een kopje thee gezet en straks gaan we de city even verkennen. In eerste instantie loop je te zoeken waar het gezellig is. Het is zondag en dan is het in de plaatsen meestal erg stil. Twee jonge dames uit Wellington vroegen of ze konden helpen, dus die hebben ons op weg geholpen om de bars en restaurants te vinden. Het centrum is wel gezellig denken we `op een mooie middag`. Er zijn genoeg winkels. We hebben in een sportcafe, met ontzettend veel tv's, van groot tot klein een biertje en een wijntje gedronken. Later hebben we ook maar gelijk een hapje eten besteld. Sjaak had een Marokkaanse salade en Mieke vis van de dag. Allebei goed te eten voor een dergelijke soort tent.

24 december WELLINGTON. Vanmorgen een beetje uitgeslapen, we gingen pas om 9.30 ontbijten. We zijn op ons gemak naar het Te Papa museum gelopen. Het is niet ver allemaal, het centrum is goed te belopen. Het museum is heel erg leuk, het is echt een doe museum. Je kunt overal aankomen en allerlei informatie opzoeken. We hebben er de hele ochtend door gebracht en hadden het erg naar ons zin. Tussendoor nog lekker koffie en een sapje gedronken. Daarna zijn we naar buiten gegaan om een poosje te shoppen en wat te eten. We hebben bij een Cambodjaan gegeten. Mieke saté en Sjaak gebakken noodles erg lekker allebei. We hebben het eten voor de eerste kerstdag kunnen regelen, er was wat verwarring bij het hotelpersoneel, maar alles is goed gekomen.

Het is alleen erg jammer dat er alleen een buffet is. Het was vanmiddag erg druk in de winkelstraten maar wat wil je, de laatste dag voor kerstmis. Op verschillende winkelruiten stond dan ook "dit is je laatste kans om nog wat te kopen". Sjaak ging nog even alleen wandelen en kwam na een paar minuten al terug, met de melding dat als we de cable car wilde gebruiken we dat nu moesten doen. Morgen is hij gesloten. Dus de sandalen weer aangedaan en zijn we, er even mee omhoog geweest. Het is eigenlijk maar een klein stukje wat je omhoog gaat, maar het was wel even leuk. 's Avonds naar een groot eetcafé geweest waar we ‘middags gevraagd hadden tot hoe lang ze open waren. Er stond een homo achter de bar die er erg apart uitzag, een groen met wit T-shirt en groen haar en groene wenkbrauwen wel apart om te zien. Hij zag er nog leuk uit ook. Maar goed daar hebben we dus gegeten, wat een tent. Erg goede muziek en het eten en de wijntjes waren ook perfect. We zijn er van 8 tot 11 geweest, erg gezellig. Er was ook een soort Zorba de Griek. Een aardige man die iedere keer een praatje kwam maken. De weg naar het hotel vinden we steeds beter.

25 december EERSTE KERSTDAG. Daar zijn we weer. Op ons gemak ontbeten. Mieke heeft nog wat strijkwerk verricht om er vanavond allebei een beetje fatsoenlijk uit te zien. Daarna zijn we een toertje gaan doen. De Marine Drive Tour. De weg is overal schilderachtig, ook met niet zulk best weer. Onderweg regende het regelmatig. Je komt door talloze kleine baaien en oudere woonwijken van Wellington, met prachtige 19e-eeuwse villa's. Deze werden door de eerste kolonisten door gebrek aan vlak land op schijnbaar onmogelijke plekken gebouwd. De route is erg mooi, maar is het wel jammer dat het iedere keer regent. De andere tegenvaller is voor Sjaak, dat er geen kroeg open is voor een bak koffie. Rond 1.30 waren we weer terug in het hotel. Daar hebben we voor de lunch een knoflookbroodje en wat springrols besteld, erg lekker. Met een wijntje erbij was het helemaal geweldig.

Nu houden we een grote pauze, want morgen gaan we weer een hoop doen. De auto hebben we alvast afgetankt. Dan hoeven we dat morgen niet meer te doen. Om zes uur begint het diner. Rond 18.30 zijn we naar het restaurant gegaan. En we zijn deze gezellige avond met een glaasje champagne begonnen. Het eten was erg lekker, er kwamen ook nog twee dames zingen, klassieke kerstliederen. Omdat het eten in buffetvorm was vonden wij het niet zo geweldig. Voor de rest vinden wij het wel een relaxte kerst. Helemaal niets mis mee. Ons kerstgevoel is dit jaar natuurlijk wel een beetje anders dan anders. Zo aan de andere kant van de wereld. Niet dat we thuis veel met kerst hebben. Om 10.30 naar de kamer gegaan om dit verslag nog even bij te werken. We gaan een beetje vroeg naar bed, morgen gaat er weer een hoop gebeuren.

26 december BOXINGDAY (TWEEDE KERSTDAG). Ja ja daar zitten we dan, met een Thunderstorm op ons eerste Top10 Holidaypark. We hebben weer heel veel mee gemaakt. We zijn rond 6 uur opgestaan en hebben vroeg ontbeten in het hotel. Daarna hebben we de koffers weer kompleet gemaakt en zijn we vertrokken naar de verhuurder van de auto `Nation Wide´. Het was snel gevonden dus we hadden tijd over. De jongen van Nation Wide heeft ons naar de Terminal gebracht. Daar konden we gelijk inchecken voor de boot van 10.35. in Wellingtong was het prachtig weer toe we vertrokken. We hebben ons buiten bij de terminal zitten insmeren want het zonnetje was erg scherp. We hadden nog ruim 45 min. Daarna de boot op en die ging precies op tijd varen. Het eerste stuk is mooi dan vaar je door allerlei eilanden die voor de kust liggen.

De boot deinde lekker, het water was veel rustiger als gisteren met die wind en regen. Sjaak heeft nog een bakkie koffie gehaald, hij vond hem wel lekker. Sjaak heeft als lunch een beker patat gegeten en Mieke een tonijnsandwich. Het laatste uur was erg mooi dan vaar je de Malrborough Sound wat erg mooi is om te zien, het is op dat moment heel erg helder, met een gebroken lucht. Even later zagen we donkere wolken zich samenpakken. Toen we net van de boot af waren en op de koffers stonden te wachten brak de hel los. Het ging keihard gieten en vervolgens begon het te hagelen, die hagelstenen hebben we zelden in Nederland gezien. Het was zo erg dat de Nieuw-Zeelandse dame waar we de camper gehaald hebben er foto's van had gemaakt, na het contract tekenen, en de uitleg van de camper, zijn we in de zeikende regen naar de eerste de beste supermarkt gereden om boodschappen te doen. We hebben het eerste wat we nodig dachten te hebben gekocht en gaan straks bloemkool, aardappels en biefstuk eten. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Het eten koken ging goed in de campervan. Het is allemaal behelpen maar het gaat goed en we hebben lekker gegeten. 10.50 zijn we naar bed gegaan de hele avond heeft de kachel staan poken. Want het was maar een graad of 8.

27 december PICTON. Mieke is een paar keer wakker geworden van een koud gezicht even de neus warm wrijven en dan maar weer in slaap vallen. Sjaak had een plek aan zijn enkel zie erg jeukte dus die had heel andere beslommeringen en dat samen in zo'n klein bedje. Het is ongeveer 2 meter bij 1.30 dus lekker knus. Om 8.00 uur zijn we opgestaan en lekker gaan douchen, er is in de doucheruimte muziek, nou dat hebben we nog nooit gezien. Na het ontbijt zijn we met de camper naar Picton gereden om even bij de supermarkt de lunch en het avondeten in te slaan.

We hebben ook gelijk koffie gedronken in het dorp aan de rand van de haven met een prachtig mooi uitzicht. Op de tafel naast ons streek een meeuw neer. Het is echt geen gezicht. We hebben vandaag de Charlotte Drive gereden, erg mooi, de uitzichten op de sounds zijn geweldig. Hier heten de rivierarmen Sounds en in Noorwegen zijn het de Fjorden. We zijn bij een heel klein strandje gestopt voor de lunch en hebben daar heerlijk gegeten. Een voordeel, met de camper bij hand natuurlijk. De route is schitterend, na iedere bocht is het uitzicht anders. We hebben ook Blenheim in de route opgenomen, hebben we dat ook gelijk gezien. Een leuke kleine plaats, we vonden het er erg opgeruimd. We hebben ook gebeld naar de volgende camping, i.v.m. het hoogseizoen. In het Abel Tasman National Park is erg weinig accommodatie, dus is vooraf reserveren een must. In de loop van de middag waren we terug op de camping en hebben we heerlijk in de zon van een wijntje met een kaascracker zitten genieten. Je moet gelijk smeren want als de zon er eenmaal is, dan hij erg scherp. Vanavond hebben we bami gemaakt met een zakje Showmiesaus, wat overigens erg lekker smaakte. Mieke had er verse kool en paksoi ingedaan en wat noodles gekookt, een makkelijke en lekkere hap. Na de afwas zijn we naar het dorp gewandeld voor een wijntje in een leuk groot Grand café. Het is nu 10.40 en het is tijd om het bed op te maken.

28 december MOTUEKA. Op de tweede camping alweer. Vandaag door een heel andere omgeving gereden als de laatste dagen rondom Picton. Het eerste stuk van de Charlotte drive hebben we voor de tweede keer gedaan. Dat is geen straf want het is schitterend. Gisteren hadden we een stralende zon die het vandaag een beetje liet afweten.

Nog een leuke onderbreking gemaakt onderweg naar een klein eilandje verbonden met een weggetje. Cabel Bay was de baai waarin dat schitterende stukje natuur ligt. Nog even omhoog geklommen voor een zeer goed uitzicht. Daar weggaande heeft Sjaak de camper midden op de weg stilgezet voor nog een paar erg mooie foto's, het was erg rustig op de weg anders zou het natuurlijk helemaal niet kunnen. In Nelson hebben we een heerlijke Hotdog gegeten. Bij een heel leuk Engels karretje. Het laatste stuk van de rit van vandaag reden we steeds langs het strand. Geweldig om te zien hoe die zee op de kust beukt. De camping in Motueka was heel erg snel gevonden. Ons ingecheckt en gelijk terug gereden naar een New World supermarkt. En gelijk wat eten en drinken ingeslagen. 's Middags ook gelijk een boottocht geboekt voor morgen. We gaan de Pure Gold tocht doen. De wirwar van landtongen en zeearmen maken het zowel een uitdaging als een schitterde omgeving. We hebben sla en gebakken aardappels gegeten met een varkenslapje. Het smaakte goed maar de keuken was een puinhoop. Sjaak zit de kaarten te schrijven Mieke heeft de adresstickers en de postzegels geplakt. Onze taken zijn goed verdeeld. Na een verdiende borrel weer ons bedje opgezocht. Vanaf hier hebben we het verslag zonder aantekeningen verder gaan schrijven. Mieke heeft het verkeerde verslag op de laptop weggegooid.

29 december Motueka. Deze dag vroeg op, om een dag op en langs het water te gaan beleven. We worden bij de camping om 9 uur opgehaald, wat een services. Onderweg waren we al verschillende trekkers tegen gekomen met daarachter op een trailer de boot met de toeristen erin, een heel leuk gezicht. Bij ons zou dat helemaal niet kunnen, is gewoon verboden. In het dorpje Kaiteriteri moesten we ons melden. In het dorp was het nog erg rustig. De baai hier is echt prachtig met een zeer mooie zee. Het is gelukkig weer erg mooi weer dus we boffen maar weer. We gaan eerst een stuk met een mooie catamaran zeilen. Het is gelukkig erg mooi weer. De zee is mooi van kleur maar zo mooi als op de foto's in de folders is nu niet mogelijk, er is een poosje geleden ook hier een storm geweest. Voor dat het water dan weer helemaal tot rust is gekomen duurt soms een paar weken is ons verteld. Aan boord is het erg relaxt, de schipper heeft verteld dat er een toiletje is met aparte doorspoel mogelijkheid. Na een poosje op de motor te hebben gevaren, gaan de zeilen omhoog. Er is nu pas genoeg wind om die te gebruiken. Ook wordt er koffie en thee of een sapje geserveerd. Dit is weer echt genieten. De goudgele stranden contrasteren met het donkergroen van het bos direct naast het strand. Wat natuurlijk een prachtig gezicht is. Ook zie je overal langs de kust veel kajaks. Na verschillende stops zoals bij, split appel rock en een paar leuke pelsrobben op de rotsen aan de kust die dan liggen te rusten en lekker in het zonnetje liggen te bakken. De lunch hebben we op een erg mooi strand gebruikt en Mieke heeft nog even in zee gezwommen, nou ja wat je zwemmen kunt noemen. Het water is overal veel te koud naar ons zin.

Het is zeker niet de Indische oceaan. Na de lunch werden we opgehaald door een watertaxi. Nou dan weet je ook niet wat er gebeurt. Die ging met 73 km hard over het water. De schipper vertelde wel dat de wind een beetje was komen opzetten dus het was een beetje bumpie. Bonken dat die boot deed, niet normaal, als je aan de zijkant de waterverplaatsing zag kon je zien hoe hard we gingen. Af en toe stopte hij en vertelde wat over de baaien die we bezochten. In een baai zijn we weer pelsrobben en een kleine pinguïn tegen gekomen. Na deze bewogen dag weer lekker gegeten in onze camper.

30 december Motueka. Deze dag hadden we een we een vrije dag. Het was weer prachtig weer. Dus eerst een wasje gedraaid en opgehangen en daarna naar het strand van Kiateriteri. Ja, dat dacht je. Het was zondag en dan kun je met zo'n mooie dag je auto helemaal niet meer kwijt als je zo laat komt als wij. Dus wij naar de volgende baai gereden, ook prachtig en een stuk minder druk. Er zitten hier niet zoveel kroegjes als in het andere plaatsje. Maar ook een heerlijk strand en een prachtige zee. Samen zijn we er weer even in geweest. Kwamen nog een stelletje tegen die op de camping stonden en hebben even een praatje gemaakt. Weer een heerlijke relaxte dag geweest.

31 december Westport. Een prachtige route over de Motueka Valley Higwy een route die niet door zoveel toeristen gebruikt wordt. Hij steekt dwars door het binnen land naar de westkust door. Het is een heel groot berggebied waar we doorheen komen met prachtige toppen en dalen. Onderweg gewandeld en een leuke lange hangbrug over gestoken over de Buller River. Er zijn altijd mensen die op zo'n hangbrug bang zijn. Gaan Sjaak en ik expres een beetje wiebelen, vinden ze natuurlijk helemaal niet leuk. Maar wij wel, kinderachtig hè. Bij onze koffiestop kwam er een zeer leuk verbouwd vrachtwagentje parkeren, Sjaak gauw een foto gemaakt. Daar wonen ze gewoon in. Na nog een poos gereden te hebben kwamen we weer aan de kust terecht maar dan aan de andere kant natuurlijk. We zijn nu aan de westkust. De route is 236 km, het is niet zo erg veel voor vandaag. In Westport aangekomen zijn we gelijk boodschappen gaan doen en even het centrum bekeken. Het ziet er niet zo gezellig uit. Dus dat werd word wat vanavond. Sjaak heeft nog in verschillende cafés gevraagd of er ergens een Oud en Nieuw feestje gevierd wordt. Het antwoord wat hij kreeg was, "we zien wel als er klanten genoeg zijn blijf ik wel open". Nou gezellig hoor.

We zijn naar de camping gegaan die lag vlak bij het strand. Westport Sael Colony top 10 Holiday park. Dus we hebben nog een lekkere wandeling gemaakt. Thuis gegeten, gemengde groenten met Italiaanse kruiden balletje gehakt en een aardappeltje. 's avonds nog een lekkere wandeling gemaakt. En een potje zitten kaarten en het verslag gemaakt, foto's gesorteerd. Al met al was het toen ongeveer 23.30 dus Mieke zei, "we gaan lekker naar bed". Dus geen oud en nieuw feest voor ons dit jaar. Maar dat vinden we niet zo erg. We maken zoveel mee met deze super reis.

01 januari 2008 Greymouth. Liggen we net te pitten een sms,je van Gerrie en Gert, geantwoord en weer gaan slapen. Midden in de nacht weer een sms,je nu van Frans en Cilla. Die waren helemaal in de bonen het was een andere Mieke, een collega van Cilla. Weer een poos later worden we wakker van keiharde regen en van zeer natte voeten. Het dakluik heeft open gestaan. Toen we gingen slapen was het nog lekker weer, dan laten we alles open. We hebben met de camper vers brood gehaald en hem neer gezet heel dicht aan het strand. Daar hebben we in de zon met 24° om twaalf uur 's middags lieve vrienden en familieleden gebeld om nieuwjaar te wensen. En natuurlijk verteld dat we in de zon aan het strand zaten. Een beetje de ogen uit steken hoor. Maar ook leuk om even de stemmen van iedereen te horen. Later in de middag zijn we weer op pad gegaan naar de volgende bestemming. Naar het plaatsje Greymouth. En onderweg nabij het plaatsje Punakaki hebben we gewandeld bij de beroemde Pancake Rocks. Het zijn stroken kalksteen, gescheiden door dunne repen zachter kleisteen, die door duizenden jaren regen, wind en opstuivend zeewater zijn weggesleten, hebben de gelaagde formaties van de Pancake Rocks gevormd. Dachten wij, we moeten een kaartje kopen, maar nee hoor, is gewoon gratis. Een prachtig aangelegd pad voert je langs de mooiste uitzichten die je, je kunt voorstellen. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. Ook hier weer heel wat leuke foto's kunnen maken. Heerlijk de lunch gebruikt in het café met het geweldige uitzicht op de Grote Oceaan.

Ook nog een pelsrobbenkolonie bezocht maar er waren er niet zoveel, de meeste waren aan het vissen in het water. In de loop van de middag aangekomen op de Greymouth Seaside top 10 camping voor 2 nachten. We hebben brood met ballen gehakt gegeten en verder rustig aan gedaan.

02 januari Greymouth. Beetje uitgeslapen, we hebben helemaal geen haast vandaag. Weer heerlijk weer vandaag. Sjaak heeft lekker vers brood gehaald en we hebben op ons gemak ontbeten. Lekker in het zonnetje. We hebben een bezoek gebracht aan een replica van een goudmijnstadje Shantytown. Ook behoort een stoomtrein uit 1913 tot het stadje. We hebben er op ons gemak doorgelopen en overal gekeken. Sjaak heeft nog in een zeer oude kappersstoel gezeten voor de foto. We vonden er niet zoveel aan. Maar ja dat kan gebeuren. Waren we toch weer een ochtendje onder de pannen. a het dorp nog een leuke stop gemaakt en de lunch gebruikt bij een mooie rivier. Later zijn we terug gegaan naar de camping en hebben heerlijk zitten luieren. Met een wijntje en een nootje.

's Avonds hebben we boontjes gegeten met een lekker stukje vlees. Het koken in de camper gaat prima. Meestal gaan we in de gemeenschappelijke keuken afwassen. Kunnen we gelijk een praatje met onze mede kampeerders maken wat erg leuk is. Soms kom je na een paar dagen dezelfde mensen tegen en dan vertel je allemaal waar je geweest bent en wat je zo al gezien hebt. De avonden brengen we rustig door in ons campertje.

03 januari op naar FRANZ JOZEF. Weer op pad naar de volgende locatie. Het eerste uur hebben we pal langs de kust gereden. Dan kijk je ook je ogen uit natuurlijk. Onderweg hebben we koffie gedronken in Hokitika wat ook aan de kust ligt. Hier wordt erg veel Jade bewerkt. Verschillende Jadebedrijven in geweest om te zien hoe het bewerkt wordt. Later na de lunch hebben we ook een leuk klein beeldje gekocht. Het is vandaag erg bewolkt en er valt zo nu en dan een klein beetje regen. Het laatste stuk moeten we ons weer door heel veel bochten draaien om op de plaats van bestemming te komen. In de loop van de middag komen we aan in het dorp Franz Jozef. We zijn gelijk naar het boekingsbureau gegaan om de helikoptervlucht voor morgenochtend te boeken. Er werd ook nog aangeboden dat we dezelfde middag nog mee konden. Maar het was niet zulk mooi weer, en we verwachten morgenochtend wel een zonnetje. Sjaak heeft ook gelijk een wandeling geboekt voor morgen middag van ongeveer 4.5 uur, begeleid door een gids, je mag namelijk niet allen de gletsjer op. Nog even gezellig wat zitten drinken op een van de weinige terrassen die het dorpje heeft. Het ziet eruit als een klein wintersportplaatsje. Dus alles is geregeld, ook de camping was heel snel gevonden. Splinternieuw dus de keuken en de douches waren erg mooi.

Vandaag een makkelijke hap thuis gegeten. Na het eten trok ineens de lucht helemaal open en kwamen er prachtige besneeuwde bergtoppen te voorschijn die heel de dag verstopt waren geweest. Na het eten zijn we nog even naar het dorp geweest om daar in een leuk eetcafé nog een wijntje te drinken. Mieke zat buiten op het terras en Sjaak was binnen de drank gaan bestellen. Komen er vier Australiërs die staan te overleggen waar ze zullen gaan zitten. Zegt Mieke "jullie kunnen wel aan deze tafel zitten, dan gaan wij aan die kleinere tafel zitten". Dat vonden ze nogal bijzonder, en gelijk een praatje met zijn zessen. Zo van hoe lang zijn jullie al hier en hoe vind je het. En komen jullie ook een keer naar Australië. Erg gezellig, toen ze weggingen gaven ze gelijk hun e-mail adres om te mailen als we eventueel naar Australië gaan.

04 januari Franz Jozef. Vandaag is de grote dag, we gaan met de helikopter omhoog om een ijslanding te maken bovenop de gletsjer. En boffers die we zijn, het is stralend weer, het kan gewoon niet mooier. Wij ons gemeld met dichte schoenen, een lange broek en lange mouwen in trui of vest. Kregen we van de dames op het boekingskantoor opgedragen. We lopen met zes personen in 2 minuten naar de landingsplaats van de helikopters. En alweer hebben we mazzel, we mogen voorin naast de piloot. En ja hoor daar gaan we, "geweldig, dit is echt kicken". Het uitzicht is adembenemend. Mieke knipt weer de ene foto na de andere foto. Dan zien we ineens een paar kleine rode vlaggetjes in het ijs staan. Daar gaan we landen, en de helikopter zakt heel langzaam naar beneden. En dan sta je ineens in een heel andere wereld. Helemaal geweldig. We laten ons fotograferen door de piloot en daarna maakt hij ook met onze eigen kamera een leuke serie foto's. helemaal top. Het is boven helemaal niet koud, dat komt natuurlijk omdat de zon zo lekker schijnt. Het blauw van de lucht is dan ook knalblauw. Helemaal geweldig om foto's te maken. En als groot contrast staat daar de rood met witte helikopter. Veel te snel naar ons zin moeten we weer instappen en nu gaan er natuurlijk twee andere mensen voorin zitten, wat logisch is. Ook nog heerlijk gewandeld aan de voet van de gletsjer en nog een paar mooie foto's kunnen maken. Helemaal tevreden gaan we een lekker broodje eten op de camping bij de camper. Na de lunch gaat Sjaak lopend naar het dorp voor de wandeling die hij geboekt heeft.

04 januari DE HIKING VAN SJAAK. Om 15.00 uur moest Sjaak zich melden bij het boekingskantoor voor de klim op de gletsjer. Daar aangekomen was het een drukte van belang alles ging door elkaar dus ik mij gemeld aan de balie. Nou ik moest nog even geduld hebben want er was nog een andere groep die weg moest maar ik kreeg wel alvast een pakketje met plaatjes met daarop een nummer. Ieder nummer correspondeerde met een kledingstuk wat ik aan moest. Na een kwartiertje gewacht te hebben ging er een fluitje en dat betekende dat onze groep mee moest. De groep bestond uit 45 personen Na het omruilen van de plaatjes voor kledingstukken stonden we buiten en moesten we de bus in voor een ritje naar de gletsjer. De busrit duurde ongeveer 5 minuten. Bij de gletsjer aangekomen werden we in 3 groepen verdeeld en uiteindelijk kwam ik in een groepje van 15 personen met een gids. Na ons aangekleed te hebben konden we op weg. Eerst een stukje over de bodem van de rivier gelukkig had ik waterdichte schoenen gekregen met dikke zolen want de bodem bestond uit kiezelstenen.

Bij het begin van de gletsjer moesten we onze ijsijzers onderbinden. Dat moet op een bepaalde manier gebeuren anders gebeuren er ongelukken met klimmen. Nou ik was dus met nog iemand de enige die dat in een keer goed deden dus dat duurde nog even maar daarna konden we op pad. Het eerste klimmetje daar waren nog wat treden uit het ijs gehakt maar alras waren we blij dat we ijsijzers onder hadden. De klim was spectaculair, heftig en voor de wat oudere in de groep moeilijk. Er waren er bij die kon je op twee meter aftand horen hijgen. Eentje moest regelmatig even op adem komen. Er was ook een Hollands meisje bij van een jaar of 26, waar ik mee aan de praat raakte. We hebben wat over allerlei dingen gepraat en ze vertelde dat ze bij haar zus op bezoek was en ook dat ze op zoek was naar een leuke jongen." Helaas, ik was te oud". Op een gegeven ogenblik vertelde ze mij dat haar grootste hobby is het koeien melken daar kon je ze voor wakker maken zij ze. Nou ik begreep niet wat daar leuk aan is dus dat liet ik maar zo. Zij heeft nog een paar foto's gemaakt van mij. Na ongeveer 3 en een half uur geklommen en geklauterd te hebben kwamen we weer bij ons vertrekpunt aan. Nadat we ons weer van onze ijskleding hadden ontdaan moesten we weer de bus in voor de terugrit. Dit was het einde van een geweldige trekking op de Franz Josef gletsjer. En inmiddels was het al bijna 8 uur. Moesten we de kleding weer bij de diverse balies inleveren waarna iedereen weer naar huis ging. Om deze dag goed af te sluiten hebben we besloten om vandaag gezellig uit eten te gaan. Bij die leuke tent waar we al een paar keer wat hebben gedronken. Sjaak heeft een grote steak en Mieke een lekker boord pasta, hier hebben we ook een toetje genomen, wat tegenwoordig haast nooit meer gebeurd. We hebben van deze geweldige dag voor duizend % genoten.

05 januari VIA DE FOX GLETSJER NAAR WANAKA. Op ons gemak vertrokken van de camping in Franz Jozef. Op naar de volgende gletsjer de Fox gletsjer. Daar aangekomen zijn we heerlijk gaan wandelen, met weer een prachtig zonnetje. Het aparte hier is wel dat je een heel stuk door het woud loopt met allerlei prachtige bomen en zeer veel verschillende varens en dat je dan ineens voor de gletsjer staat. Zo apart om te zien. Ook nog even gestopt en gewandeld bij Lake Matheson, hier zat het weer niet zo mee. Zelf liepen we in een heerlijk zonnetje maar de bergen die het meer het mooie spiegelbeeld geven ging vandaag niet door. Ook stond er veel te veel w

Johan vd Stoep

He kanjers,

Ik wil jullie een gelukkig Nieuwjaar toewensen...en hopen dat jullie in 2011 net zulke mooie avonturen mogen meemaken als in 2010.

Groet,

Johan

Martien en Corrie Foet

Hallo Sjaak en Mieke,

Allereerst de beste wensen voor 2011, bedankt voor jullie kaart.

Wij gaan jullie zeker volgen op de eerstvolgende reis.

Wanneer gaan we elkaar weer eens zien?

Groeten van de Foeten.

Frans

Hallo, de eerste etappes maken jullie wel kilometers, maar jullie zullen nu wel misschien de zon bereikt hebben.
Prettige reis en veel plezier verder.
Tot ziens en ik volg jullie.
Frans.