CAIRNS, LAATSTE DEEL AUSTRALIE

Hallo alle lieve lezers van ons reisblog.Hier volgt een van de laatste verslagen van onze rondreis. Bedankt weer voor de vele reacties op ons verhaal.

De lieve vakantie groeten van de Roma's (Sjaak en Mieke) Nu zijn we Roma af, we zitten in een hotel.

31 december. VAN 2011 NAAR 2012. De laatste dag van 2011. En wat een dag. Vanuit Ellis Beach zijn we ons laatste tourtje gaan rijden met het busje, nog een stukje noordelijker. De kustweg ligt er werkelijk prachtig bij, heerlijk om zo te rijden. We zijn gegaan tot de Daintree River. Daar moet je met de ferry over om naar het Nationale Park te gaan. We vonden voor deze reis dat we genoeg zelf hebben ondernomen. Om er te komen was het 107 km. Onderweg nog in een klein plaatsje bij een Farmers markt langs geweest, een lekkere mango gekocht. Op de terugweg de afslag genomen naar Port Douglas, wat een leuke plaats is dat. We verwachten er eigenlijk niets van. Soms vallen bekende plaatsnamen zo tegen. Nu dachten we, we gaan even langs en wat blijkt ,is het er heel erg leuk. Lekker gewandeld en een beetje gewinkeld. Weer verder terug naar Palm cove. Daar hebben we een heerlijke uitgebreide lunch gebruikt. Mhhhhh, wat lekker. We vonden dit wel een leuke afsluiter voor 2011. Nog wat lekkere kleine hapjes gehaald voor vanavond en terug naar de camping. Het was prachtig weer. We hebben de hele avond lekker buiten gezeten. Om 9 uur was er vuurwerk in Palm Cove, we konden het via het strand heel goed zien. Mooi vuurwerk, hebben we toch een beetje het oud en nieuw gevoel. Mieke is om ½11 naar bed gegaan en sliep binnen 3 minuten. Heerlijk in de zeewind met een prachtige sterrenhemel. Wat ons opvalt is dat de Australiërs al heel de dag iedereen Happy New Year liepen te wensen, terwijl het nieuwe jaar nog moet beginnen. Kortom we hebben een erg leuke dag gehad en zijn zo het nieuwe jaar in gerold.

1 januari. DE DAG VAN DE CAMPER. Dit wordt een rommeldagje. Nog een was gedraaid en Sjaak is weer begonnen met de camper schoonmaken. Kerstslingers zijn weggehaald en de koffers moeten vanavond ingepakt worden. De boodschappen voor vandaag zijn in huis, de laatste maaltijd die thuis gekookt wordt.

2 januari. WE BRENGEN DE CAMPER. Om 7 uur ons bed uit er moet nog een hoop gebeuren. Gisteravond zaten we zo lekker buiten te genieten, dat we tegen elkaar hebben gezegd, we pakken morgenochtend wel in. Maar dat houd nu wel in dat we een beetje door moeten werken. Onze koffers zijn zo vol. Maar het schoonmaken van de camper neemt wel wat tijd in beslag. Maar ruim voor 11 uur staan we bij het depot van Apollo op de stoep. Alles is snel afgehandeld. Er waren een paar kleine dingen maar die hoeven we niet te betalen. Toch weer schappelijk. Wij in een taxi naar het Novotel in Cairns. Zo, zo, wat een weelde, wat een heerlijke kamer. En dan hebben we het nog niet over het zwembad. We hebben natuurlijk 72 dagen in een soort grote schoenendoos geleefd. Dus dit is helemaal te gek, hier gaan we natuurlijk uitgebreid van genieten. We hebben een grote kamer met 2 twee persoonsbedden. Wij ons een beetje geïnstalleerd. En gelijk het grote zwembad in gedoken. Later gaat Sjaak even kijken wat voor verschillende tv zenders er hier zijn, doet de tv het helemaal niet. Binnen 10 minuten was de technische man er maar die kreeg hem ook niet aan de praat. Kortom het komt er op neer dat de tv niet a la minuut gerepareerd kan worden, we gaan naar een andere kamer. Mieke loopt Sjaak te pesten, hebben we eindelijk twee grote bedden gaan we verhuizen. En ja hoor, de andere kamer heeft één groot kingsize bed. Moeten we weer bij elkaar (grapje). 's Avonds een goede pizza gedeeld en een lekkere salade gegeten.

3 januari. TOUR WITH SCENIC TRAIN AND SKYRAIL. Even een Engels begin van een hoofdstuk. Vandaag gaan we voor de laatste keer op pad in Australië. We zijn met de bus opgehaald en naar het treinstation gebracht. We hebben besproken plaatsen, we kwamen te zitten met een stel uit Melbourne, de vrouw kwam oorspronkelijk uit Thailand. Leuke mensen gezellig mee zitten kletsen. Ze kwamen net van een cruise van 10 dagen en raadden ons aan om dat toch ook maar eens te doen, vooral omdat jullie van reizen houden was het motief. Misschien ooit nog eens, je weet nooit. Het treintje bracht ons puffend en flink kreunend omhoog naar het plaatsje Kuranda. De uitzichten zijn erg mooi. We komen ook nog langs een waterval en gaan over een oude ook krakende brug. Wat in het dorp rondgelopen en wat zeer toeristische winkels bekeken, hier zijn de prijzen helemaal vreselijk. Sjaak heeft een käse knecker gegeten(een aussie-Duitse braadworst) op een broodje, en vond hem nog lekker ook. Mieke heeft voor het eerst in Australië bananenbrood gegeten wat je overal ziet in Australië. Was ook lekker. Toen met de Skayrail terug naar Cairns. Een erg leuke ervaring om 40 minuten in een kabelbaan te zitten. Er zijn verschillende stops onderweg, waar je een wandeling over plankieren in de jungle kunt maken. Je loopt dan middenin het regenwoud. 's Avonds nog even naar de zeker duizenden vleermuizen gekeken die hier de hele dag in de bomen hangen aan het piepen zijn en zich koelte aan het wapperen zijn. Als het donker wordt vliegen ze uit om eten te zoeken. We kennen natuurlijk niet de verschillende soorten die er zijn, maar ze zijn flink aan de maat, maar niet zo groot als de vliegende honden die we van Indonesië kennen.

4 januari EEN SLIDING IN DE VLEERMUIZENSTRONT. Deze dag is voor Mieke niet zo goed begonnen zeg maar. We zijn in een restaurantje aan de boulevard gaan ontbijten, was goed, niets mis mee. Tot zo ver niets aan de hand. Het heeft vanmorgen vroeg flink geregend en af toe spettert het nog een beetje. Na het ontbijt wij terug naar het hotel, tandenpoetsen en naar het heerlijke zwembad. We lopen al heel erg oplettend dat we niet onder die grote bomen doorlopen waar al die vleermuizen in hangen. En gaan naar de achteringang van het hotel. En daar gebeurt het, de stoep is van twee dingen nat, ten eerste, de regen en ten tweede heel veel vogelstront. En Mieke schiet weg met haar slipper en ligt op haar knieën in de drek, je kunt ja natuurlijk wel voorstellen dat ze hardgrondig vloekt. Gore zooi. Maar nu komt het, je gelooft het niet. De elektronische sleutel van de kamer doet het niet meer. Nou dat gebeurt vaker, even resetten en je kunt er weer in, alleen bij ons niet. Nu komt er ongeveer stoom uit Mieke d'r oren, dat kan er ook nog wel bij, Sjaak zegt dan nog sussend, ‘joh met een half uurtje is het allemaal weer geregeld', no worrys mate' Het heeft geduurd tot ½2. Dat is dus ongeveer 3 uur. Zegt de baliemedewerker op een gegeven moment, jullie kunnen ook een andere kamer krijgen hoor. Maar een andere kamer zonder je eigen spullen heb je niet veel aan he, domme muts. Maar na een goede douche en het grote zwembad zijn we het allemaal weer snel vergeten. Zo zie je maar weer, een paar dagen in een relax hotel is voor ons helemaal niet saai. We zijn nu wel erg aan het afkicken van de reis en zijn met een paar dagen gewoon weer in Nederland.

5 januari.DE LAATSTE HOTELDAG IN AUSTRALIE. Wat en prachtige dag. Het is onbewolkt en er staat een klein beetje wind. We waren vroeg vandaag en lagen om 9 uur in de lagoon. Ook hier is weer een erg groot en mooi zwembad aangelegd omdat je niet in de zee kunt. Het is een groot park met allerlei voorzieningen, zoals toiletten, picknicktafels, bbq's, ook is er genoeg schaduw gemaakt om gebruik van de te maken. Dat is vandaag zeker nodig. We zagen op een gevel dat het 38° was, maar het voelt om een of andere reden vandaag goed aan. Het is niet zo vochtig. Mieke heeft driekwart van de dag in het bad op een bank gehangen. We zeggen dan ook niet tegen elkaar ‘ga je mee zwemmen, maar ga je mee launchen'? We zitten nu even in de kamer met een heerlijk wijntje en gaan straks ons afscheidsdiner bij een gril restaurant eten. De koffers opnieuw inpakken en dan genieten van de laatste nacht in het zachte hotelbed.

We sluiten hierbij het gedeelte van Australië af. We hebben een geweldige reis achter de rug en zullen er met veel weemoed afscheid van nemen. We hebben aan elkaar gevraagd, ‘wat zijn de hoogtepunten'. Maar het is haast niet te doen om die te benoemen. We vinden allebei de ervaring met de westelijke rondreis wel heel geweldig. Dat komt vooral denken we, door de leegte die je daar treft. Met natuurlijk de geweldige natuur. Het Ningaloo reef is geweldig, de Nationale parken in het Northen Teritory zijn een aparte belevenis. Dan natuurlijk de tour in het centrale gedeelte. De scenic flight over Lake Argyle. In het zuiden vlakbij Adelaide natuurlijk Kangaroo eiland. Dan krijg je de leuke steden, Melbourne en Sydney en de mini cruise met de Solway Lass was een erg leuke onderbreking, na al dat auto rijden. En als laatste erg leuke plaats zitten we nu in Cairns, wat weer genieten is. Je leest het, er is voor ons geen top 5 of top 10, we vinden het allebei dat we een geweldige reis gehad hebben, waar we met veel genoegen aan terug kunnen denken. Met als aandenken de honderden foto's die geschoten zijn. Waar nog erg veel in gesorteerd moet worden en dan verwerkt tot iets leuks.

Ook vonden we het leuk om allerlei verschillend vervoer te gebruiken. Van een grote Boeing tot een zeszittertje. Met veel verschillende boten de zee of een rivier over gevaren. Ook de trein en de kabelbaan hebben we gebruikt. En wat dachten jullie van de benenwagen. Voor diegene die van wat cijfers houden hier een klein lijstje.

1. Vlieguren 51
  2. Hotels 8
  3. Cruises4
  4. Ferry's6
  5. Campers 2
  6. Campings56
  7. Diesel uitgave2.941,10 Australische Dollar
  8. Gereden aantal KM 14.644
  9. Gereden urenDie waren niet te tellen.

We willen jullie allemaal bedanken voor de vele reacties die we in de loop van de 4 maanden allemaal gekregen hebben, via de site en ook via hotmail. Voor ons was dat erg leuk om te ervaren. Er volgt als alles goed gaat nog een kleine afsluiter vanuit Bangkok Thailand.

miep

Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen en een heel voorspoedige reis terug

Gerda

Bedankt voor al jullie, prachtige verhalen en kom weer veilig thuis.

jannie en jan

We zijn weer bij.Wat een reis prachtig.15000 km gereden niet te geloven.hoe houd die kleine het vol.Veel respekt van mij.Dan is het bij ons maar simpel.Een gelukkig nieuw jaar.Gr Van jan en jannie.

Marina

Goeie reis naar huis en groetjes. Ik ben de boel aan het opjutten voor het etentje.

frans en cilla

EIND GOED AL GOED.
Ja mieke jij heb wat met afstapjes he.Nou hoe is het met euro??? die diesel.Toch nog een leuk tripje gemaakt met kabelbaan.
Welkom terug in ons kikkerlandje.

Lenie

Goeie reis en welkom thuis.