DE LAATSTE ETAPPE

3 april. We gaan vandaag naar het Kennedy Space Center. We moeten ongeveer 110 km rijden om er te komen. We hebben niet goed opgelet, want we zijn vorige week dichterbij geweest dan nu. Nou ja, er kunnen nog wel een paar kilometers bij.

Wat is hier alles goed geregeld zeg, komen we aanrijden op een heeeel groot parkeerterrein. Komt er een golfkarretje om ons te begeleiden naar een parkeerplek. Naast een paar andere campers. Je koopt hier een kaartje voor de hele dag voor alle dingen die je wilt bezoeken of aan mee wil doen. We zijn met de eerste bustour meegegaan. Onderweg wordt er van alles verteld over de verschillende lanceringen en de raketten die in de ruimte zijn geweest. We boffen. De laatste shuttle staat klaar. Die vertrekt als alles goed gaat op 19 april. We kunnen hier de bus uit, dit is het punt waar je het dichts bij de lanceerplaats kunt komen. Hier kun je ook zien dat alles is gelegen in een groot natuurgebied. Er zitten hier ontzettend veel verschillende vogels.Overal waar je in of uit stapt krijg je een informatiefilm te zien. De Space shuttle, de raketten het maanwagentje alles is interessant om te zien. In de oude ruimte waar de computers staan van de eerste lancering naar de maan hebben we een presentatie gekregen die nagespeeld werd. Met alle geluid erbij. Alle bureaus en apparatuur zijn in tact gebleven. Na de bustour zijn we naar de eerste 3D film geweest. In het Imax theater. Er worden daar beelden vertoond, die gemaakt zijn door de Hubble die nog steeds rond zweeft in het heelal. Dat 3D is sowieso al erg apart om te zien. De beelden die we gezien hebben, en als het ware door de zaal zien zweven waren wat je zou kunnen noemen, wel heel apart. Heel erg mooi, het was dan ook muisstil in de zaal.

Daarna hebben de in een lanceer simulator gezeten die exact nabootst hoe je gelanceerd wordt. Nou je weet werkelijk niet wat je meemaakt. Je stapt in een ruimte waar allemaal stoelen staan, je gaat zitten en maakt je stoelriem vast. dan wordt je verticaal gezet en alleen dat is al een beetje vreemd. Dan begint het aftellen, en begint alles een beetje te trillen en dan take off. Het trilt, bonkt, je hoofd maakt allerlei spastische bewegingen en dat gaat maar door. Een flinke aanslag op je lijf, Mieke heeft met haar handen aan d'r nek gezeten. Maar ze wilde het toch meemaken. Dan ineens is hij uit de dampkring en gaat hij heel rustig zweven. Even later wordt de landing ingezet met de spaceshuttle. Die natuurlijk heel rustig verloopt. Later nog een Imax film gezien. Maar dat was een beetje te veel van het goede. Kortom we hebben weer erg genoten van deze speciale dag. Het was een prachtige zonnige dag en we hebben 220 km gereden.

4 april. Deze dag is het allerlei dingen regelen, schoonmaken, inpakken. En natuurlijk in de zon liggen en nog lekker in het zwembad hangen. 's Avonds ons afscheidsmaal in Florida gegeten. Nog een laatste wijntje en dan naar bed. Het internet op de laatste camping is erg slecht er is haast niets mee te beginnen.

5 april. We zitten nu in de hal van de luchthaven van Orlando en er is in de hele hal wifi op te pikken. Dus kan ik het laatste verhaal nog even het net opschieten. Camper ingeleverd, ze waren erg blij met de schoonmaak (vooral van Sjaak). We kregen er complimenten voor. Hij vond het ook erg vervelend dat er zo veel aan mankeerde. We zijn met een transfer naar de luchthaven gebracht. Nu moeten we een paar uur overbruggen. Gaan zo een lunch halen en een beetje lezen en puzzelen. Dit is zoals jullie begrijpen het laatste verslag vanuit Florida USA. We hebben jullie reacties allemaal erg gewaardeerd. Voor ons zijn jullie reacties 'de kersen op onze vakantietaart'. Er komen nog wat foto's op het net maar dat gaan we thuis regelen.

ONZE VOLGENDE REISMEE BEGINT OP 15 SEPTEMBER MET DE GROTE RONDREIS AUSTRALIË TOT 9 JANUARI 2011

DE HARTELIJKE VAKANTIE GROETEN MIEKE EN SJAAK

Marina

Geweldig wat jullie allemaal gezien en beleefd hebben. Jammer van alle ergernissen onderweg. Maar er zit weer een leuke vakantiereisje om naar toe te leven (wel een beetje kort) . Maar voor nu een goede reis naar huis. Groetjes, Marina

Mirjam Twigt

Hallo luitjes,

Welkom thuis (zo onderhand). Ik heb de verhalen allemaal gelezen maar 'onderweg' niet gereageerd. Ik kijk nu al weer uit naar de verhalen uit Australie (vier maanden .... het zou verboden moeten worden ;-)

Groet,
Mirjam

Gerda

Wat een geweldige reis hebben jullie weer gemaakt,had mij geabonneerd op de nieuwe berichten maar is kennelijk de mist in gegaan.Nu het hele verslag gelezen.Schitterend!!Hoop jullie voor je volgende grote reis te zien.Hartelijke groet Gerda