HONG KONG STOPOVER

LONDEN HEATHROW, DE START 15 september 19.15

De reis is begonnen. We hebben net heerlijk gegeten. Het eerste stukje hebben we gevlogen. Vanmorgen om 11.30 de metro genomen en zijn op de Blaak overgestapt op de trein naar Schiphol. De metro ging als een slak dus moesten we nog een flinke sprint trekken om de trein te halen, Sjaak was op tijd binnen maar een van onze reiskoffers hing tussen de deuren geklemd. Maar ja een voordeel, als de treindeuren niet dicht zijn kan de trein niet weg. Toen we op Heathrow aankwamen moesten we van terminal 5 naar terminal 3 met de bus, alles stond erg goed aangegeven. Het is hier in deze verzamelhal een drukte van belang. Je kunt ook nog niet naar de gate, want het gate nummer wordt ongeveer een half uur van tevoren bekend gemaakt.

WE ZIJN IN HONG KONG 16 september

Nog even over de tweede vlucht naar Hong Kong. De vlucht was prima. Een grote boeiing 747 bracht ons naar Hong Kong. Een hele zit van ruim 11 uur. Volgens de captain hadden we goed de wind mee, wat wel 45 minuten sneller was. Geen turbulentie, wat Sjaak erg prettig vond. Mieke was de halve vlucht om een of andere duistere reden kotsmisselijk. Na de landing met de Express trein in 20 minuten naar down Town. Daar overgestapt op een gratis shuttlebus naar ons hotel. Wat wij een geweldige service vonden. Het hotel ligt in een erg leuke drukke wijk, waar we een hapje hebben gegeten. Toen ging bij allebei het licht uit. De reis is erg goed verlopen. Besef wel dat we nogal verschillende overstaps gemaakt hebben. Namelijk de: metro, trein, 1e vlucht, bus, 2e vlucht, expresstrein en als allerlaatste vervoermiddel nog een bus om bij ons hotel te komen. Over deze reis hebben we dan ook 25 uur gedaan.

HONG KONG LEUKE STAD. 17 september

Wat een stad, geweldig. Na een vreemde eerste nacht in een ander werelddeel, natuurlijk de halve nacht wakker gelegen. Op ons gemakje een heerlijk ontbijt gegeten. Daarna een plan gemaakt wat we vandaag allemaal wilde zien. We zijn met de metro van Kowloon naar Hong Kong Island gegaan en zijn naar het treintje gelopen wat omhoog gaat naar The Peak. Dat is dé plek voor de beste skyline uitzichten. We moesten aardig omhoog lopen in de hitte. Ook de luchtvochtigheid is hier erg hoog, het voelt dus erg warm aan. En na de Nederlandse zomer van 2011 moeten we daar erg aan wennen. Het treintje alleen is al leuk, het gaat zo erg steil omhoog dat je helemaal in de rugleuning wordt gedrukt. Maar boven gekomen is het uitzicht meer dan de moeite waard. Lekker op ons gemak rondgelopen en geluncht. Vervolgens zijn we met een bus naar het havengebied gegaan waar we een rondvaartboot hebben genomen en weer erg hebben zitten genieten. Er gebeurt hier veel op het water, dus er is altijd wat te zien. 's Avonds erg lekker gegeten in de wijk waar ons hotel staat. Morgen nog een dagje en dan 's avonds weer op het vliegtuig naar Perth, Australië. Wat een stad, helemaal geweldig. Hier zijn we niet voor het laatst geweest. Vandaag hebben we ons wel bewust een beetje rustig gehouden. Ons staat nog een vliegnacht te wachten, dus rustig aan gedaan vandaag. We zijn weer met de metro gegaan en hebben daar een rondrit met een open dubbeldekker gedaan. Erg leuk om te doen. Onderweg nog verschillende foto's gemaakt. Dit is wel een leuke manier om in een zeer korte tijd wat van een stad te zien. Je kan onderweg ook overal uitstappen, maar we vonden het rondgereden worden ook wel erg lekker, na de inspannende dag van gisteren. Het is overal gezellig druk je kunt wel zien dat het zondag is. Er zijn in het centrum heel veel dames uit de Filipijnen, die allemaal op één punt afspreken om te gokken.

's Middags zijn we weer naar het hotel gegaan en hebben de foto's van Hong Kong gelijk een beetje voorgesorteerd. We hebben ook even gecheckt of de shuttle bus ook op zondag rijdt. Maar alles gaat zoals we het graag hebben. We gaan met de bus weer naar de Express treinstation om weer met de trein naar het vliegveld te gaan. We gaan even de benen strekken tot het tijd is om te vertrekken. En dan gaan we op ons hoofddoel af AUSTRALIË. We stikken nu werkelijk van nieuwsgierigheid. 's Avonds goed gegeten in het restaurant op het vliegveld en met drie kwartier vertraging zijn we vertrokken naar onze bestemming.

De hartelijke groetjes van de Roma's Sjaak en Mieke