HALSS GAP, WARRNAMBOOL, GREAT OCEAN ROAD, EN MELBOURNE.

Hallo allemaal lieve lezers,

Hier weer een vervolg van onze reis. Het blijft een belefenis. Allereerst allemaal bedankt voor de leuke reacties. We kijken er ook naar uit. Net zoals jullie naar ons verhaal.We doen iedereen de hartelijke vakantie groeten van de Roma's Sjaak en Mieke

VAN HALSS GAP NAAR WARRNAMBOOL OVER THE GREAT OCEAN ROAD NAAR APOLLO BAY. 1, 2 en 3 november. Op ons gemak alles gedaan op de camping, die helemaal leeg liep, iedereen moet morgen weer werken. Klinkt niet leuk voor die mensen, maar wij gaan nog even door met genieten. We zijn vertrokken met een beetje miezer regentje. Later trok het weer wat open. Een prachtige rit door het Grampians Nat. Park richting het zuiden naar Warrnambool, wat weer aan de zuidkust ligt. Warrnambool is een mooie plaats met een redelijk centrum. Verder een rustige en relaxte dag. 's Middags door het centrum gewandeld.

En 's avonds een hoop mensen gemaild, we hadden hier weer een goede internet verbinding. De dame achter de balie op de camping had voor ons een wachtwoord aangemaakt om te kunnen internetten. Wij een gebruikersnaam en wachtwoord opgegeven en alles oké. Totdat je gaat internetten in de camper. Sjaak heeft zitten pielen en ja hoor na 20 minuten had hij het goede wachtwoord. De dame had gewoon de toegevoegde cijfers voor het gemak vergeten.

Verder maar weer, we gaan vandaag beginnen aan de Great Ocean Road. De 230 kilometer lange weg slingert zich langs eindeloze stranden en steile kliffen. Wit schuimend breken de golven van de turquoise glinsterende oceaan op de zandbanken of de adembenemende rotsformaties. Er zijn verschillende uitkijkpunten waar je steeds weer wordt verrast door een schitterend uitzicht, op bijvoorbeeld de ‘Londen Bridge' of ‘The Arch'. Dit zijn zandstenen kliffen die uit de oceaan steken. Ze staan er al duizenden jaren en de golven en getijen hebben ze gevormd tot deze fascinerende rotsformaties, gorges, arcades en blowholes. Dan langs de trekpleister van de The Great Oceaan Road, The Twelve Apostels. Via een uitzichtplatform dat helemaal langs de zee is gemaakt kunnen we fantastisch kijken naar de torens, bruggen en bogen. Er zijn er nu nog maar 8, want af en toe stort er eentje in zee. Gelijk na ons vertrek beginnen al de uitkijkpunten en de mooie vergezichten. We volgen de route die zo beroemd is. Het is een van de bekendste routes die je in Australië kunt rijden. De rotsen die in zee staan zijn schitterend om te zien. het ene uitkijkpunt is nog mooier dan het andere. We genieten hier weer met volle teugen van. De afstand van vandaag is 120 km en daar hebben we een groot deel van de dag over gedaan, zo mooi is het. Het is een klein stukje rijden en dan stop je weer. Eruit een stukje door de duinen wandelen en genieten van de uitzichten. Bij de twaalf apostelen was het erg druk met een hoop bussen vooral Chinezen en Japanners. Als je dan weer aan het rijden bent denk je waar blijven al die mensen. Op de weg is het helemaal niet druk. We hadden in ons hoofd om bloemkool met een bal gehakt te eten. Maar ´s middags in het dorp zei Sjaak we kunnen ook hier een hapje halen. Dat hebben we dan maar gedaan. De ballen zijn inmiddels gemaakt en morgen eten we die lekker op. We vinden deze dag wel weer een toppertje.

VAN APOLLO BAY NAAR QUEENSCLIFF. De tweede dag van de Great Ocean Raod, het begint weer met zware bewolking en een beetje miezer. Het lijk nu wel dagelijkse kost voor ons om de dag zo te beginnen. Maar als we een poosje onderweg zijn trekt het hier een daar een beetje open. We zijn al lang blij dat het niet giet van de regen. Want dan is het zicht helemaal uien. Op dit tweede deel zijn minder stops om te kijken en foto's te maken. Er liggen hier in zee geen rotsen. Wel is de weg op zich een hele belevenis. Hij slingert soms een heel stuk aan zee en dan weer een stuk het land in. De weg is goed en het rijden vindt Sjaak heerlijk op deze manier. We zien verschillende borden dat er koala's leven in de eucalyptusbomen die langs de weg staan. Maar ze zijn niet te zien voor ons. Jammer het zijn van die leuke beesten. De zee blijft hier erg mooi. We zijn dan ook iedere keer weer onder de indruk van de prachtige uitzichten die we hebben. Ook de lunchplek van vandaag was natuurlijk aan het strand. Lekker een strandwandeling gemaakt voor het eten. Na de Great Ocean Road hebben we een niet toeristische route gekozen om te rijden en te overnachten. We zijn vandaag geëindigd in Queenscliff, niemand ooit van gehoord. Wij ook niet hoor. Het licht mooi tussen de zee en een enorme baai ingeklemd.

VAN QUEENSCLIFF NAAR MELBOURNE 4, 5, 6 november. EEN CITY TRIP IN EEN RONDREIS.

Van Queenscliff naar Melbourne is maar een stukje van 150km, dat kunnen we op ons gemak doen. We reden sinds weken weer op een stukje rijksweg, ook dat was weer lekker om te doen. Toen we op de camping aankwamen brak de zon door. Dat beloofd veel goeds voor een paar dagen Melbourne. We hebben genoten van drie dagen Melbourne, wat een leuke stad is dit. En wat doe je in een grote stad, lopen, lopen en nog een lopen. Met de hop on en hop off bus geweest en het trammetje dat in het centrum een rondje rijd. Allebei gratis,hoe vind je dat. Wat een service, geweldig. De bushalte stond aan de uitgang van de camping, ook dat is goed geregeld. We zijn op pad gegaan met een goede plattegrond van de stad en al het openbaar vervoer. Zoals Metro, Tram en veel buslijnen. Het is allemaal goed te vinden, alles is heel duidelijk aangegeven. Het nieuwe havengebied is heel gezellig en daar hebben we een poos doorgebracht en 's avonds lekker gegeten. Ook de Victoria Markt hebben we een bezoek gebracht. Mieke kocht daar een paar Ugg's. Ook hier weer verschillend weer, de ene dag 30° met een stralend blauwe lucht, en de volgende dag weer bewolkt en in de middag weer wat koeler. We hebben wat met bussen en chauffeurs, de eerste chauffeur reed er een deur uit. En op iedere rit die we deden, stopten de chauffeurs en werden ze afgelost. We zijn in mooie passages geweest, met erg mooie winkels. Maar daar moet je een goed gevulde knip voor hebben. Op de camping hebben we leuke buurtjes die met goede tips komen voor in Queensland. Ook hebben we een camping besproken voor de kerstdagen. De een zegt het hoeft niet en de ander zegt, het is hartstikke druk. We willen ook niet ergens achteraf zitten met de feestdagen. We hebben voor zekerheid gekozen van een leuke strandplek. We hebben er van genoten en gaan morgen weer een stukje landinwaarts.

7 november. MELBOURNE BENDIGO. De rit gaat naar Bendigo ongeveer 145km noordelijker gelegen, boven Melbourne, over een goede hoofdweg. Een andere route binnendoor is er niet. Sjaak heeft op zijn dooie gemakje gereden. Sjaak wilde onderweg in een leuk plaatsje koffie drinken. Dus wij op een gegeven moment van de weg af en een dorp in, helemaal niets open. Dus weer door. Ziet hij opeens een benzinepomp en zegt ik ga hier een bakje doen. Mieke zit te mopperen en zegt, ‘ja gezellig bij de pomp een bakje doen'. Oké, dan gaan we naar het volgende dorp. Jammer niets meer tegen gekomen. In Bendigo, na het bezoek aan de informatie gelijk bij een leuke koffietent een bakje gedaan. Soms gaan de dingen niet zoals je ze in je hooft hebt. We staan weer op een leuke camping. Morgen gaan we het plaatsje in, er zijn hier leuke dingen te doen.

Frans en Cilla

Hoi het zijn weer mooie foto's en verhalen vooral die rotsformatie's zijn mooi met hier en daar een gat.
Sjaak je weet toch dat je niet altijd naar mieke moet luisteren, want dan krijg je wel koffie als je trek heb.
Hoe is de zee warm of koud of te wild dat je niet kan zwemmen.En hoe zit dat tussen die benen van die boedha brengt het nog geluk!Als het zo door ga moet daar al je Ugg's aan.
XXXX Kr a/d IJss

riet en rob

hallo wij volgen ook jullie reisverhalen en genieten van de mooie foto,s geniet verder van jullie reis

Gerda

Het is weer prachtig om te lezen bedankt en lieve groeten Gerda

Lenie.

Hallo luitjes.
Bedankt weer voor al die mooie verhalen en foto’s,
wat een prachtige natuur.En Sjaak wat moet jij ver
weg om een bakkie te doen,des te lekkerder smaakt
het.Zo Mieke je Ugg’s heb je vast nu je muts nog.We
volgen jullie weer.dikke kus.Lenie.