CITYTRIP SYDNEY

SYDNEY 20 november. Wat een stad, geweldig. Vandaag heerlijk veel gevaren met een leuk schip van Captain Cook. Weer met twee verschillende bussen naar de stad. En een dagkaart gekocht, om op en af de boot te stappen. De dag begon met erg mooi weer. Alleen kwam er steeds meer bewolking. In de buitengebieden van de haven hingen aardig wat mistbanken. De bouw van de Sydney Harbour Bridge, die in 1932 werd voltooid, was zowel een enorme economische prestatie als een technische triomf. Vóór die tijd was de enige verbinding tussen het stadscentrum aan de zuidkant van de haven en de woonwijken aan de noordkant een veerdienst. Het alternatief was een omweg van 20 km en vijf bruggen. De brug werd gebouwd in acht jaar . De bus ging vandaag over de Sydney Harbour Bridge, hiervandaan heb je een geweldig uitzicht op het Sydney Opera House. Maar in een volle bus zie je daar niet genoeg van. We willen de brug nog overwandelen. Mieke heeft vandaag erg veel last van haar linker schouder wat vannacht is begonnen. Dus het wandelen gaat vandaag ook niet zo gesmeerd. We zijn eerst met de boot een heel rondje meegevaren om een indruk te krijgen van de grootte van de haven. Na het eerste rondje met de boot zijn we uitgestapt bij Circular Quay ook een heel belangrijk deel van de haven. Circular Quay stond vroeger bekend als half ronde kade, wordt ook wel de geboorteplaats van de Australië genoemd. Hier loste de eerste vloot in januari 1788 zijn menselijke lading van veroordeelden, soldaten en ambtenaren en werd de nieuwe Britse kolonie New South Wales uitgeroepen. Iedereen droomde samen in Sydney Cove wanneer er een schip ‘van thuis' aankwam met de broodnodige voorraden en nog steeds komt men hier bijeen op nationale of andere feestdagen. De Quay en the Rocks zijn het middelpunt van de oudejaarsvieringen. Het ziet er nu heel anders uit dan honderd jaar geleden, toen de mensen er in door ratten geteisterde sloppenwijken woonden en straatbendes er de dienst uitmaakten. Maar nu is het november 2011 en we vinden het geweldig. Het opera house is prachtig om te zien. vanaf de boot ook veel foto´s genomen. Maar als je er dichtbij staat maakt het de meeste indruk op ons. Wat een prachtig gebouw. Een groot deel van de monumentale trap is afgesloten en in renovatie. Wel jammer voor een beter totaal beeld. We vinden het onvoorstelbaar dat een architect dit kan ontwerpen. Sjaak is nog gaan informeren of de we komende avonden of middagen nog naar een voorstelling kunnen. Alles is uitverkocht. Jammer, want er wordt een mooi ballet uitgevoerd. In de vroege avond weer met de bussen terug naar de camping en een makkelijke hap gegeten.

21 november. DOKTERS BEZOEK. Mieke heeft de halve nacht wakker gelegen van pijn in haar schouder. Bij de receptie gevraagd waar we terecht konden voor een bezoek aan een dokter. In een groot winkelcentrum, waarin ook een medisch centrum is. Hebben we de halve dag doorgebracht. Het bleek dat de hele schouderkop goed ontstoken is. Dus een doos zware pillen en een verwijzing voor eventueel een röntgenfoto als het niet snel verbetert. ´s Middags niet veel meer gedaan. Een beetje verloren dag in Sydney, zeg maar.

22 november. WANDELING OVER DE HARBOUR BRIDGE. Redelijk goed geslapen. De medicijnen slaan goed aan. Het zijn sterke ontstekingsremmers. Sjaak heeft de gasfles weer laten vullen, onder het eten koken gisteravond was hij ineens leeg. We zijn met de trein weer naar het centrum gegaan. En voor de Harbour Bridge zijn we uitgestapt en een erg leuke wandeling over de brug gemaakt. Wat wel veel mooie uitzichten oplevert. De weersvoorspellingen zijn niet goed voor de eerste dagen. Dus de regenjacks zitten in de rugzak. Het is nu zwaarbewolkt, nog steeds droog en ongeveer 20°. Na de brugwandeling zijn we de wijk de Rocks in gegaan. Leuk sfeertje, weer veel leuke winkeltjes en restaurantjes. Op een gezellig terras in Circle Quay koffie en een sapje gedronken. Toen zijn we via Pittstreet naar de monorail gelopen. Daar een rondje mee gemaakt. Later in verschillende mooie oude klassieke gebouwen geweest. Daarin zijn winkels gevestigd en zien er prachtig uit. Zeker nu de kerstversiering is aangebracht. Daar allebei een heerlijke tonijnsalade gegeten. En zitten genieten van het sfeertje en het leuke uitzicht dat we hebben. Aan het eind van de 19de eeuw stond Sydney bekend om zijn elegante winkelpassages. De Arcade waar we in geweest zijn is een getrouwe reconstructie van de passage die de mooiste van allemaal werd genoemd. Eenmaal weer buiten was het weer zeer dreigend geworden en besloten dat we terug te gaan naar de camping. Toen we uit trein kwamen moesten toch de regenjacks aan. We vonden het weer een zeer geslaagde dag. We nemen een wijntje met een lekker hapje en straks nemen we een lekkere boterham. Voor ons was het bezoek aan Sydney een hele leuke ervaring. Er zijn hier zo ontzettend veel leuke dingen te doen en te zien dat je altijd moet kiezen wat je graag wilt zien. Wij zijn nu 4 dagen in Sydney geweest en ik moet zeggen dat je er nog wel 4 dagen bij kan doen maar daar is geen tijd voor. We zijn ook een beetje van de gezellige sfeer, dus bij de havens met de terrassen hebben we het al gauw naar ons zin. We hebben er van genoten en gaan morgen naar ons volgende doel. Katoomba, dat ligt midden in de Blue Mountains.

23 november. NOG EEN REGENDAG IN SYDNEY. We blijven nog een dag extra in Sydney. Want het regent erg hard en we willen toch graag naar de Bleu Mountains. We hebben naar het weerbericht gekeken en morgen schijnt het wat beter te worden. Zijn naar het winkelcentrum hier in de buurt geweest en gaan vandaag verder niets bijzonders doen. Foto's sorteren en klaar zetten voor op de reismee site. Ook hebben we allebei nog een goed boek. We hadden gehoopt hier wat nieuwe boeken te scoren, maar dat valt tegen, geen Nederlandse boeken. Voor diegene die het leuk vinden we hebben vanaf Adelaide naar Sydney 3884 km gereden. Samen met de west kant zitten we nu op 10634 km gereden in Australië. Ook hebben we een bevestiging gekregen van de boeking van de bootreis die we gaan maken bij de With Sundays eilanden groep. We vinden het helemaal geweldig, al was een twee persoons hut uitverkocht. Nu gaan we op indelen met nog een stel in een vier persoons hut. Voor ons verder geen probleem voor twee nachten.

frans en cilla

Hoi
Hoe kan je nou ineens zo last van je schouder hebben he daar snap je toch niks van,maar goed dat de pillen werken.De foto's zijn mooi en wat een kek hoedje.En nu maar afwachten met wie de hut deeld Sjaak!!!!!.
XXXX

Wesley, Thelma & Joep

Hallo Sjaak & Mieke, wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Balen van je schouder Mieke! Mooie fotos...
Sterkte en geniet samen! We blijven jullie volgen ;-)
Joep kan bijna op zijn mooie driewieler fietsen.... nee, grapje, hij is 5 mnd oud en kan sinds kort op zijn buik rollen.. maar nog niet terug rollen ;-) Groetjes!

Onno

Hay fooks
@Mieke ,ik hoop dat je schouder snel beter wordt. Moet je geen last van hebben.

Zo als ik gelezen heb, hebben jullie ondanks het weer en de schouder toch een SUPER vakantie.
Hopelijk gaat de rest voorspoedig.
Morgen snipperdag 's Avonds feest van het werk.(bestaat 50 jaar en de baas wordt 50)De geruchten gaan dat er een optreden van Marco Borsato is ( Nou niet mijn ding maar OK)Als er maar een wijntje is. @Sjaak, als je de kans krijg moet je een fles Tempus Two kopen (Super wijn uit Australie) Ik heb ern nog 3 liggen, en ben daar erg zuinig op.
Ga zo met eten beginnen.
Groeten uit een mistig Eibergen

Onno en Gerda

Onno

@Sjaak de wijn die ik bedoel is:

Tempus Two - Pewter Range - Cabernet Sauvignon

MAZZEL