HERVEY BAY, FRASER ISLAND, ROCKHAMPTON EN YEPPOON

Hallo alle liever lezers van ons reisblog. Allereerst weer bedankt voor de vele reacties op de verslagen en de foto's. Dat maakt het voor ons nog leuker om het allemaal te doen.

De lieve vakantie groeten van de Roma's Mieke en Sjaak

2 December, HERVEY BAY.

We hebben lekker lang geslapen, wel tot 8.30. Voor ons doen laat. Alles weer op ons gemak gedaan en weer op weg voor een stukje asfalt onder de wielen door. Dat was voor vandaag maar 192 km. Dat was goed te doen. Weer een apart koffietentje gevonden. Het lijkt soms of je 50 jaar in de tijd terug geworpen wordt. Maar Sjaak vindt de koffie goed te drinken, dat is belangrijk. We waren erg vroeg in Hervay Bay, waar we een paar verschillende campings langs gereden zijn om te kijken waar we een paar dagen willen staan. We hebben gekozen om aan het strand te gaan staan. Het strand blijft ons trekken. Op de camping geen internet, maar in het dorp naar een Hostel annex boekingskantoortje en internetcafé geweest. Daar een poos gezeten met weer een soort verschrikkelijke muziek, maar daar draaien ze geen muziek voor 60 plussers, dus je moet er even mee dealen. Hier hebben we ook een dagtour geboekt naar Fraser Eiland, voor morgen. We worden voor de camping opgehaald om naar de haven te rijden en vervolgens gaan we op de boot naar het eiland. We zijn natuurlijk weer erg benieuwd. De plaats Hervey Bay ziet er gezellig uit, al hebben we er nog niet zoveel van gezien. We staan direct aan het strand. Mieke heeft 's middags gelijk een duik genomen. Heerlijk water, dat is genieten. De temperatuur is ongeveer 25° met af en toe aardig wat bewolking. Ook in de namiddag nog een klein buitje gehad. Oh ja, jullie zullen het zeker willen weten, we hebben krootjes, aardappels en gebakken bacon gegeten. Het was erg smullen.

3 december. FRASER ISLAND. Fraser eiland, het grootste zandeiland ter wereld en opgenomen op de wereld erfgoederenlijst. Op de 123 km lange en 23 km brede eiland vindt je heuvels en valleien met regenwoud en kristalheldere meren. Om ½8 zijn we opgepikt bij de bushalte voor de deur van de camping. Vandaag hebben we Graig als gids. Een sympathieke jongen die veel van de natuur weet en er leuk over vertelt. Naar de ferry gebracht , met de nodige veiligheidsvoorschriften, die hier erg nageleefd worden. Lekker op het voordek gezeten met ons hoofd in de wind. Het is gelukkig vandaag erg mooi weer. Het is lichtbewolkt en ongeveer 28°. Na de overtocht staan er verschillende 4wd bussen klaar. Alle wegen bestaan uit (lees zandpaden). Waar de bus overheen moet rijden, zijn de sporen in het zachte zand ongeveer een ½ meter diep. Onze gids moet er dan ook zeer geconcentreerd rijden. Maar gelukkig gaat het hem goed af. Hier en daar zijn wat inhammen waar je elkaar niet kunt passeren. We stoppen bij een kreek die uitkomt bij de zee. Erg mooi om te zien. Ook zien we heer de eerste 4 wd auto's over het strand scheuren. Op Seventy-Five Mile beach kun je je heerlijk uitleven als je een 4 wd auto hebt of gehuurd hebt, wat erg veel gedaan word. Een leuke wandeling in en langs de Wanggoolba Creek met prachtige planten en bomen. Ook wij draaien nu met de bus het strand op en gaan lekker hard. Na de stop bij de gestrande' Mahoena' dat schip dat ligt er al vanaf (ben het jaar vergeten).Het begint nu een beetje in elkaar te vallen. Dat een schroothoop zo mooi kan zijn wisten we niet. Zal wel door de locatie komen. De lunch gebruikt in een of ander resort, niet zo geweldig. Nu moet de klapper komen Lake McKenzie en dat is echt een klapper. Wat ligt dat er mooi bij, helemaal geweldig. Dit is weer een zwem plek om nooit te vergeten. Het water is kristalhelder met een prachtig spierwit zandstrand. Het water in het meer schijnt heel oud te zijn. Geen idee waarom maar dat maakt het niet minder mooi voor ons. Om 6 uur waren we terug op de camping na een erg mooie dag. Deze dag gaat zeker in de top 10 van onze reis.

4 december. VAKANTIE, VAKANTIE EN NOG EENS VAKANTIE. Vandaag hadden we vakantie. Met erg mooi weer.

5 december. GEEN CHOCOLADE LETTERS TE VINDEN. Omdat er geen chocolade letters te vinden zijn hier, hebben we maar een tablet chocolade gekocht. Geen Sinterklaas hier, maar aan Kerst wordt hier erg veel gedaan. Ze vinden het wel een beetje raar dat je zonder je familie aan het reizen bent. En dan ook nog met Kerst hier bent. Vandaag zijn we met regen vanuit Hervey Bay vertrokken en we zijn geëindigd in Town 1770, dat erg mooi aan een lagune ligt. Het is nu droog maar zwaar bewolkt, wat jammer is anders is het hier nog veel mooier. Vandaag hebben we ongeveer 270 km gereden op ons gemak. We staan weer 5 meter van het strand op een leuke familie camping. Hier zijn al heel veel kinderen. Echter er wordt verteld dat ze pas vrij zijn vanaf 15 december voor de grote vakantie. Dus we begrijpen van de vakanties niet zo veel. We maken altijd een rondje over de camping en we kwamen een voortent tegen die werd gebruikt als bioscoop voor de kinderen, leuk om te zien allemaal naast en achter elkaar in trance naar het beeld starend.

6, 7 en 8 december. ROCKHAMPTON, EMU PARK EN YEPPOON. We dachten het weerbericht is niet zo geweldig we gaan naar een beetje grotere stad, ligt toch op de route. Wij er naartoe, onderweg veel regen een aardig stuk gereden. Wat blijkt 's middags klaarde het helemaal op. Kregen een plaats op de camping aangeboden, waar ze grote eucaliptus bomen aan het kappen waren. Kortom het was een zooitje. Wij terug, ‘we willen graag een andere plaats, het is daar zo'n rommel'. Ja, het is laag seizoen dus wordt er gewerkt. Na een poosje toch een andere plek, gelukkig een stuk beter. Wij nog even gezwommen in het mooie zwembad. 's Nachts weer het dakluik moeten sluiten van de regen. De volgende morgen stralend weer. Wat boodschappen gedaan en lekker bij het zwembad gelegen, verder niet veel bijzonders gedaan. We zijn nog een poosje in het winkelcentrum aan het shoppen geweest. Mieke heeft nog naar wat kleding gekeken, maar als je iets leuks vindt is het heel erg duur. Wel hebben we daar gelijk geluncht. Sjaak heeft weer een begin gemaakt met het schoonmaken van de wagen. Hij heeft het helemaal naar zijn zin. Naast de camping zit een bistro. Sjaak is wezen kijken of er wel mensen zaten. Eerst maar twee en later nog wat meer. Wij er naartoe, wat bleek, zat haast heel de tent vol. We hebben ben heerlijk vis en vlees van een lavasteen gegeten. Erg leuke mensen. De ober ging met een kleine van een groepje mensen op zijn arm het restaurant door om een praatje te maken. Het weerbericht was niet goed maar het weer is helemaal geweldig. Ook hier zitten ze er weleens naast. Heel de avond buiten gezeten, het was erg lekker.

YEPPOON. De volgende dag zijn we aan de scenic route begonnen eerst naar Emu Park, waar James Cook in 1770 de daar liggende Great Keppel Islands deze naam heeft gegeven, naar zijn admiraal Keppel. Daar staat nu ter nagedachtenis daaraan een windorgel, erg mooi. Een mooie plaats, het ligt in een prachtige baai. Koffie gedronken en wat foto's gemaakt. Later door naar onze eindbestemming van die dag Yeppoon. De route onderweg was erg mooi om te rijden. Om langs deze plaatsen te komen moet je, zo wie zo omrijden om hier te komen. En als we weer verder gaan moeten we een stukje terug om weer op de route te komen die we moeten hebben. We staan weer op een camping pal aan het strand. Met een beach front site, zoals ze dat hier noemen. Geen zwembad hier, maar wel een erg grote oceaan op een paar meter. Het water is zo warm als een ligbad. De afstand naar het centrum van het plaatsje is ongeveer 20 minuten lopen. Dat hebben we ‘s middags dan ook gedaan en een ijsje gegeten. 's Avonds een lekker prutje gegeten met een milde currysaus. Het kerstgehalte op deze camping is aardig groot. We hebben dan ook voor het eerst een snoertje buiten gehangen.

9 december. KLOTSENT AFWASWATER. We hebben er weer een heerlijke relax dag van gemaakt. Ja, ik weet het, het klinkt erg saai maar het moet maar even. We rijden van de éné naar de andere mooie baai, en dan krijg je saaie verhalen. De rest van de kerstversiering klaar gemaakt voor gebruik. Een snoertje met lichtjes en een slinger in elkaar gedraaid. Naar het dorp gewandeld voor de koffie en wat boodschappen. Eten gemaakt en Sjaak wast meestal af. Hoor ik hem zeggen, ‘ik moet even water tappen en ga even een meter of twee naar voren rijden'. Mieke zit buiten en hoor hem zeggen ‘oh wat stom het water klots uit de gootsteen. We hebben na het dweilen van de vloer allebei in een deuk gelegen. Was gelijk de vloer ook weer eens gedaan. We hebben tot laat buiten gezeten. Met een lekker briesje is het hier goed uit te houden. We gaan morgen weer een paar honderd km naar het noorden. Iedereen zegt ‘oh, daar is het heel erg warm hoor, weten jullie dat'?

10 december EINDELIJK EEN GOEDE ONWEERSBUI IN MACKAY. Vandaag weer een stuk noordelijker. Je kunt uit zoveel mooie baaien kiezen, dat het soms lastig is. Je kijkt dan naar de afstand die je wilt rijden. We zijn erg goed op schema, zeg maar. We zitten ruim in de tijd. Tijdens de rit die we vandaag gedaan hebben was het goed bewolkt. Dat is om te rijden wel lekker. Dan hoeft de airco in de auto niet zo hard te koelen. We rijden dan graag met open ramen dat vinden we heerlijk. Een beetje koel aan de voeten en de warme wind door je haren. Vandaag hebben we een flink stuk gedaan 380 km. Door Mackay gereden en weer een strandcamping opgezocht. Een leuke wandeling gemaakt. We staan aan een baai, toen we aankwamen was het heel laag water, zeg maar dat de hele baai leeggelopen was. Mieke wilde naar een zandbank (het is net of je in de wadden loopt), maar ook daar heb je stukken die dieper zijn dan je denkt en ja hoor tot aan haar billen nat. We gingen de slingers ophangen en gelijk eten maken, maar ja dat moet je natuurlijk niet doen als er ook nog een onweersbui losbarst. En dat op een paar vierkante meter. Stel je voor, bloedheet, een stomende airco en een wasemkap die het ook niet helemaal goed doet. En de regen komt met bakken uit de lucht vallen. Tussendoor zijn we met de kerstlichtjes bezig. Kortom het is ene grote bende maar wel gezellig, met kerstmuziek op de i-pod. Het onweer dat we nu hebben wordt al een paar dagen voorspeld. Nu is het in alle hevigheid los gebarsten. Het is grandioos om de lichtflitsen boven zee te zien en ze volgen elkaar erg snel op. Sjaak is weer aan het afwassen, gelukkig hebben we nu genoeg water en hoeft hij niet te verrijden om bij te vullen. Zo zie je maar weer, dan denk je soms we kakken een beetje in. Het wordt een beetje saai misschien, maar er gebeurd iedere keer toch weer iets om over naar huis te schrijven.

Frans en cilla

Ja het wordt een beetje saai,want wij weten niet meer hoe wij moeten reageren op al die leuke dingen,zoals zee,eten,mooi uitzicht,enz.Maar toch ook iets leuks Kerstverlichting langs de camper wil ik wel een foto van zien.

Ellen

Liee vakantie gangers, het zijn totaal geen saaie verhalen. Ik lees de verslagen met plezier en geniet van de mooie foto's, het lijkt wel alsof ik zelf met vakantie ben. Leuk hoor ook aan de kerstversiering denken. Nou Sjaak en Mieke geniet er maar van hoor. Ik zwoeg wel in het koude Nederland hihihi. Veel plezier en tot het volgende verslag

tini en steef

nou sinterklaas snoepend doorgebracht en nu gezellig de kerst in aantocht ,,,mooie verhalen weer en lekker hoor zo aan het strand staan ,,,heerlijk aan de afwas sjaak,,ja gaat ook door he.
geniet en vermaak je , goetjes van je buurtjes

gerrie

Heel mooie foto,s
ik geloof dat het mooilijk kiezen is als al die strandjes zo mooi en aantrekkelijk zijn,We zijn benieuwt naar al die mooie foto,s die jullie hebben gemaakt.Ik ben stik jaloers nu dat je weer de warmte tegemoet gaan.Knuffels G&G

Onno

Ja , het wordt een beetje saai( HAHAHA :).
Beleven jullie nu helemaal geen spannende dingen???

Alle gekheid op een stokkie, wij zijn blij dat het goed gaat met jullie, Ik had Sint wel verteld dat jullie in Aussie land zaten, maar dat was toch een beetje te ver uit de richting.

Hier is het koud en guur , met zware stormen.

Gr Onno en Gerda